جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - دکتر یونس شکرخواه: گوگل می‌خواهد تلویزیون را به اینترنت متصل کند. این یک اتفاق مهم در عرصه ارتباطات است.

شکرخواه

اگر این امر از سوی گوگل رخ دهد برای نخستین بار است که همه امور ارتباطی در یک اینترفیس دنبال‌ می‌شود و برای نخستین بار هم خواهد بود که دستان یک تکنولوژی قدیمی با یک وضعیت کامل دوسویه‌گی صرفا از طریق یک پورت HDMI در دستان یک تکنولوژی جدید گذاشته خواهد شد.

  صفحه رسمی و فیلم گوگل تی وی 

پشت صحنه

"گوگل تی وی" (Google TV) با استفاده از [سیستم عامل] اندروئید (Google Android) [سیستم عامل اوپن سورسی که گوگل برای تلفن‌های همراه هوشمند ایجاد کرد و آن موقع گمان می‌رفت که فقط رقیبی برای نوکیا و نرم افزار سیمبین در موبایل‌های هوشمند باشد] در آینده نزدیک با اتکا به پهنای باند وسیع، به عنوان پلی ارتباطی میان تلویزیون و اینترنت عمل خواهد کرد. اما پاسخ دادن به این پرسش که این تلویزیون گوگل صرفا یک پلتفرم است یا محصول؛ به زمان نیاز دارد.

اما حالا مشخص می‌شود که چرا گوگل یک تنه احساس کرده بود که دنیا به یک سیتم عامل دیگر نیاز دارد و اندروئید را خلق کرده بود. بی‌تردید رویاهای گوگل با اندروئید طولانی‌تر از اینها خواهد شد:

- باید در کوتاه مدت منتظر این بود که کومپایلرهای اندروئید پرقدرت‌تر شود؛

- اندروئید اوتوآپدیت شود؛ همینطور اپلیکشن‌ها هم اوتوآپدیت باشند؛ مثل وضعیتی که گوگل کروم الان دارد؛

- گوگل به دنبال سازگارترسازی اندروئید با طیف گسترده‌ای از اپلیکشن‌ها باشد (قابلیت نصب اپلیکشن‌های مختلف - و صد البته از شرکت‌های مختلف - بر روی اندروئید)؛ به عبارت بهتر از حالا به بعد می‌توانید اندروئید را دروازه فروش اپلیکیشن بدانید؛

- در کنار این اندروئید در خدمت اینترنت، گوگل کروم هم به یک مروگر ردیف اول تبدیل شود؛

- گوگل غول جستجوست وجود یک سرچ باکس گوگل در اندروئید این غول را بزرگ‌تر می‌کند؛ گوگل تجربه تبلیغات مبتنی بر ادسنس (Google AdSense) را هم دارد؛ باید دید گوگل با این عرصه تازه برای تبلیغ چه خواهد کرد.

Google: A new consumer electronics power broker

گوگل پروژه "گوگل تی‌وی" را که از پائیز ۲۰۱۰ در آمریکا قابل دسترس می‌شود با همکاری سه شرکت ارتباطی سونی (Sony) (برای ساختن تلویزیون + پلیر بلو ری)، لاجیتک (Logitech) (برای تولید باکس همراه) و اینتل  (Intel) (برای تراشه‌های مرتبط) دنبال خواهد کرد.

پس آنچه در این باره لازم است یک کیبورد است؛ یک نشانگر و یک باکس و احتمالا طبق گفته‌های اولیه؛ موبایل اندروئید هم می‌تواند به جای ریموت کنترل در این زمینه عمل کند.

این کار گوگل یعنی به زیر یک سقف کشاندن غول‌های صنایع ارتباطی و همچنین مشارکت دادن برنامه‌نویسان برای ساخت اپلیکیشن‌های تازه برای این اینترفیس تازه و به عبارت بهتر یک نوع مانور مرگبار است در برابر مایکروسافت و اپل که اساسا مثل برادر بزرگ رمان ۱۹۸۴ جورج اورول نگاه انحصاری به زمین و زمان دارند و همه کاربران را فقط وابسته به محصولات خود می‌خواهند: یا مایکروسافتی باش یا اپلی یا بمیر!

در همین حال افق برای سیستم عامل ویندوز؛  برای سیستم عامل موبایل Windows Phone ۷ که بسیاری از سرویس‌های مایکروسافت نظیر Xbox Live و سرویس موزیک Zune را دارد، برای مرورگر آی ای (مایکروسافت) و برای آی‌فون و آی‌تیونز (اپل) هم تیره‌تر خواهد شد.

پس به نظر می‌رسد گوگل از این طریق نه تنها اندروئید را به عنوان اپلیکیشن دانلود جا خواهد انداخت؛ بلکه همزمان مروگر کروم را هم به مروگری درجه یک تبدیل خواهد کرد؛ و شاید هم برنامه‌های اعلام نشده‌ای برای بازار دیش‌ها داشته باشد. اما موضوع به همین جا خلاصه نمی‌شود.

می‌دانید که در میان ابزارهای ارتباطی، تلویزیون احتیاج به سوادخاصی برای استفاده ندارد، خاموش و روشن کردن یک وسیله که مهارت خاصی نمی‌خواهد و به علاوه؛ تلویزیون هنوز یکی از فراگیرترین ابزارهای سرگرم کننده است و به همین دلیل هم هست که تلویزیون ۴ میلیارد بیننده دارد.

حالا فکر کنید به مقوله‌ای به نام تبلیغات تلویزیونی و ... نمی‌خواهد به سهم گوگل در این بازار فکر کنید! اما به نقش درآمدزایی آتی یوتیوب (YouTube) که گوگل آنرا در سال ۲۰۰۶ به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد؛ فکر کنید! [گوگل؛ یوتیوب را خرید]

گوگل تی وی فعلا به جز دو بازیگر اصلی یعنی اندروئید و گوگل کروم یک ستاره مهمان هم دارد: فلش ده (Flash ۱۰.۱)

پس به این ترتیب یکی از همراهان نرم‌افزاری اتفاق تازه گوگل شرکت ادوبی است که حالا حمایت رسمی گوگل را به همراه داردو باید منتظر بمانیم که ادوبی چه صندلی‌هایی را برای گوگل در اپلیکشن‌هایش در نظر خواهد گرفت.

اما بزرگترین پرسش به گمان من درباره گوگل تی وی این است: اینترنت دارد به خانه‌های مردم می‌آید یا گوگل؟

کد خبر 107828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز