جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بالا گرفتن تنش در روابط پیونگ‌یانگ و سئول بر سر مسئله غرق شدن یک ناو کره‌جنوبی بار دیگر طبل جنگ را در شبه‌جزیره کره به صدا درآورده است.

کره‌شمالی به‌دنبال متهم شدن رسمی این کشور درباره غرق شدن یک ناو کره‌جنوبی به سئول هشدار داد که اقدامات این کشور شبه‌جزیره کره را به سوی یک جنگ تمام عیار پیش می‌برد.

تیم تحقیق بین‌المللی درباره غرق شدن ناو کره‌جنوبی روز پنجشنبه در گزارش خود اعلام کرد که بقایای موشک اژدری که باعث غرق شدن این ناو شده است با اژدرهای ساخت کره‌شمالی به‌طور کامل مطابقت دارد.

کره‌شمالی در واکنش به این مسئله این اتهام‌ها را ساختگی دانست و هشدار داد که تشدید تحریم‌ها علیه این کشور با اتهام‌های کره‌جنوبی، منجر به جنگی تمام عیار خواهد شد.

کمیته اتحاد صلح آمیز کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ از این زمان به بعد ما شرایط را به‌عنوان ورود به مرحله جنگ نگاه می‌کنیم و اگر کره‌جنوبی بخواهد پاسخی بدهد، با اقدام متقابل ما روبه‌رو خواهد شد. در این بیانیه تاکید شده است: اگر اقدام ناخوشایندی از سوی کره‌جنوبی انجام شود، ‌اقداماتی از جمله قطع کامل روابط 2 کره و لغو توافقنامه‌های پیشین میان 2 کشور در دستور کار پیونگ‌یانگ قرار خواهد گرفت.

لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم به‌دنبال انتشار گزارش گروه تحقیق اعلام کرد که علیه کره‌شمالی دست به اقدامی جدی خواهد زد. لی‌میونگ باک روز گذشته همچنین ریاست نشست امنیتی کم‌سابقه‌ای با حضور مقام‌های ارشد این کشور از جمله نخست‌وزیر،  وزیران خارجه و دفاع درباره واکنش به کره‌شمالی را برعهده داشت؛

هرچند هنوز خبری از جزئیات این نشست منتشر نشده است اما رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که در واکنش به اقدامات کره‌شمالی عاقلانه عمل خواهد کرد.

۴۶ ملوان کره‌جنوبی بر اثر انفجار ناو این کشور که در حال گشتزنی بود کشته شدند. کره‌جنوبی اعلام کرده مدارک معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد یک زیردریایی کره شمالی در ماه مارس وارد آب‌های کره جنوبی شده و این ناو 1200 تنی را با شلیک اژدر غرق کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز گذشته اعلام کرد که کره‌شمالی باید با واکنش بین‌المللی در این رابطه مواجه شود. وی که برای دیدار با مقام‌های ژاپنی به توکیو سفر کرده است تاکید کرد که مدارک علیه کره‌شمالی در این رابطه محکم است.

کلینتون گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین حمله‌‌ای به کره‌جنوبی بدون پاسخ جامعه جهانی باقی بماند. آمریکا بیش از 28 هزار نیروی نظامی در کره‌جنوبی دارد و پیش از این رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور اعلام کرده بود که واشنگتن در حال همفکری با سئول در این رابطه است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم روز پنجشنه با صدور بیانیه‌ای کره‌شمالی را به تعرض متهم کرد‌. وی اعلام کرد: این حمله چالشی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و توافق آتش بس را نقض می‌کند. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین در این هفته جزئیات واکنش این کشور علیه کره‌شمالی را اعلام خواهد کرد.

به احتمال زیاد، سئول مدارک موجود در رابطه با غرق شدن ناو خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد برد تا با همراهی برخی‌ کشورها علیه کره‌شمالی اقدام شود. وزیر امور خارجه آمریکا که اکنون در حال رایزنی در این رابطه با مقام‌های ژاپنی است، قصد دارد از توکیو عازم پکن شود تا با مقام‌های چینی گفت‌وگو کند.

چین که از متحدان کلیدی کره‌شمالی به حساب می‌آید، روز گذشته با بالا گرفتن تنش در روابط 2 کره خواستار خویشتنداری دوطرف در این رابطه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم خواستار احتیاط و خویشتنداری 2 کره شد تا از تبدیل این تنش‌ها به مناقشه جلوگیری شود.

کد خبر 107858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز