همشهری آنلاین: گرمایش کره زمین موجب شده که یخچال‌های جزیره گرینلند با سرعتی بی‌سابقه ذوب شود. به گفته‌ دانشمندان، اگر روند کنونی با همین سرعت ادامه یابد، سطح آب‌های جهان به شدت بالا آمده، سیل و ویرانی زمین را فراخواهد گرفت.

کارشناسان یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه میامی آمریکا می‌گویند، بر اثر گرم‌تر شدن کره‌ زمین و سرعت گرفتن ذوب یخچال‌های جزیره گرینلند، سالانه ۲ سانتی‌متر و نیم به ارتفاع این جزیره افزوده می‌شود. این کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت ادامه‌ روند فعلی سرعت افزایش ارتفاع جزیره‌ گرینلند تا سال ۲۰۲۵ به دو برابر میزان فعلی خواهد رسید.

بر پایه‌ گزارش منتشره در پایگاه اینترنتی "بیلد در ویسن‌شفت" آلمان، پیش‌بینی این تیم تحقیقاتی بر اساس داده‌هایی صورت گرفته که از سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا GPS به دست آمده است. داده‌های سیستم GPS یا Global Positioning System از سال ۱۹۹۵ تا کنون در ایستگاه‌های اندازه‌گیری مختلف به دست آمده و به ثبت رسیده است.

این داده‌ها نشان می‌دهند که سرعت ذوب یخ‌ها به گونه‌ای فاجعه‌آمیز در حال شتاب گرفتن است. کارشناسان این تیم تحقیقاتی به ریاست یان جیانگ (Yan Jiang) هشدار می‌دهند، در صورتی که ذوب یخچال‌های گرینلند با همین سرعت به پیش برود، ممکن است در آینده‌ای نزدیک سطح آب دریاها در سراسر جهان به گونه‌ای قابل ملاحظه و خطرناک بالا بیاید.

جزیره گرینلند در شمال اقیانوس اطلس و در شمال شرقی کانادا واقع شده است. نقطه‌ شمالی این جزیره ۷۴۰ کیلومتر با قطب شمال فاصله دارد. گرینلند که از نظر سیاسی به دانمارک متعلق است، بزرگ‌ترین جزیره‌ جهان محسوب می‌شود.

گرینلند طبیعتی منحصر به فرد دارد و قطر یخچال‌های آن که بخش وسیعی از این جزیره را پوشانده گاهی به ۳ کیلومتر می‌رسد. این یخچال‌ها از آخرین دوره‌ یخبندان بر جای ماند‌ه‌‌اند.
اینک پدیده‌ جهان‌گرمایی موجب شده که حیات بخش وسیعی از این یخچال‌ها بر اثر ذوب تدریجی با خطر مواجه شده و بر اثر ذوب یخ به ارتفاع جزیره افزوده شود.

یان جیانگ و تیم تحقیقاتی‌اش سرعت این افزایش ارتفاع را ۲ سانتی متر و نیم در هر سال برآورد کرد‌ه‌اند. این داد‌ه‌ها از ایستگاه‌های مختلف اندازه‌گیری در مناطق ساحلی جزیره به دست آمده است.

تأثیرات جهانی ذوب یخ‌های گرینلند

برآوردها نشان می‌دهند که در داخل جزیره تعادلی با ثبات جریان دارد و ذوب یخ با بارش منظم برف جبران می‌شود. اما بزرگ‌ترین هدررفت یخ در مناطق ساحلی گرم‌تر مشاهده می‌شود. یعنی در آنجا که علاوه بر ذوب یخ، کوه‌های یخی روان نیز نگرانی‌‌برانگیز و مشکل‌ساز می‌شود. گرم‌تر شدن زمین و افزایش ذوب باعث می‌شود که توده‌های عظیمی از یخ از یخچال‌ها جدا و در آب روان شوند.

به گزارش دویچه‌وله، کارشناسان می‌گویند ادامه‌ روند فعلی به ذوب یخچال‌های گرینلند شتاب خواهد بخشید، به گونه‌ای که تا سال ۲۰۲۵ افزایش ارتفاع جزیره می‌تواند به ۵ سانتی‌متر در سال برسد، یعنی دو برابر میزان فعلی.

کارشناسان تیم تحقیقاتی دانشگاه میامی امیدوارند که گزارش آنها بازتاب وسیعی یافته و حساسیت عمومی را برانگیزد. ذوب یخچال‌های گرینلند تأثیراتی وسیع بر جای خواهد گذاشت، نه فقط به این دلیل که این یخچال‌ها بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه‌‌های آب شیرین جهان هستند، بلکه به این دلیل که ذوب آنها موجب می‌شود که سطح آب‌دریاها در سراسر جهان ۶ تا ۷ سانتی‌متر بالا بیاید. در این صورت سیل‌هایی روان خواهد شد که تمام جزایر و کناره‌های ساحلی را با خود به زیر آب خواهد برد.

کد خبر 107892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز