گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: اظهارات متناقض مسئولان در باره دوره پیش‌دبستانی مردم را سردر‌گم کرده و‌ آنها اکنون نمی‌دانند فرزندانشان را در دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کنند یا نه

دوره ابتدایی؛ 6‌ سال

سال گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزیر آموزش و پرورش نوشت: «براساس تصمیم شورای‌عالی آموزش و پرورش، یکسال به دوره ابتدایی تحت عنوان «پیش‌دبستانی» اضافه خواهد شد و به این ترتیب دوره ابتدایی از 5 به 6 سال افزایش خواهد یافت.»

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اما با رد اظهارات مقام مافوقش به فارس گفت: «پیش‌دبستانی جزء سال‌های تحصیلی محسوب نمی‌شود.»والدینی که امسال فرزندانشان در سن ورود به دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی هستند بلاتکلیف‌اند و نمی‌دانند که دوره ابتدایی 6 ساله است یا 5‌ساله،‌  پیش‌دبستانی ثبت‌نام کنند یا نه و  اگر ثبت‌نام نکردند سال آینده مسئولان مدارس نگویند که فرزند شما باید پیش‌دبستانی می‌رفته و...

اظهارات معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز همواره دو پهلو بوده و گرهی از مشکلات مردم باز نکرده‌است.

4 ساله‌ها به خط شوند

اعلام سن جدید ورود به دوره پیش‌دبستانی بر ابهامات مردم افزود. دبیر‌کل شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: دوره پیش‌دبستانی، دوره‌ای 2‌ساله است که از 4‌سالگی شروع می‌شود و البته شرکت در آن به‌دلیل نبود امکانات در همه مناطق الزامی نیست.

مهدی نوید ‌ادهم چندی پیش گفت: طبق مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش، تغییر نظام آموزشی جدید از سال تحصیلی 91-90 در مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد و دوره پیش‌دبستانی به آموزش رسمی دوره ابتدایی اضافه خواهد شد و کلاس پنجم ابتدایی نیز به کلاس ششم تبدیل می‌شود.با توجه به سخنان وی این پرسش مطرح می‌شود که اگر قرار باشد از سال تحصیلی‌91-90 دوره ابتدایی 6‌ساله شود آیا کودکانی که در آن سال به دبستان خواهند رفت نباید امسال دوره پیش‌دبستانی را بگذرانند؟

... یا ثروت بهتر است

برخی از مسئولان آموزش و پرورش به نظام تعلیم و تربیت نگاه اقتصادی دارند و بر این باورند که کاهش سن ورود دانش‌آموزان به مدارس و رسمی شدن دوره پیش‌دبستانی بار مالی سنگینی را به این وزارتخانه تحمیل می‌کند و با توجه به این دیدگاه بود که 3‌سال پیش اعلام کردند برای صرفه جویی در هزینه‌ها، دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست و برگزاری پیش‌دبستانی به مدارس غیر‌‌دولتی واگذار شد.

با رفع مسئولیت آموزش و پرورش نسبت به دوره پیش‌دبستانی، در ظاهر بار مالی از دوش وزارت آموزش و پرورش برداشته‌شد اما بسیاری از کودکان مستعد از آموزش در این سن محروم شدند. به این ترتیب ثابت شد ثروت در نظام تعلیم و تربیت کشور نسبت به علم از اولویت بیشتری برخوردار است.

تصمیم تاکتیکی

البته حذف دوره پیش‌دبستانی از مدارس دولتی هدیه آموزش و پرورش به مدارس غیر‌دولتی نیز بود که منجر به سوءاستفاده آنها شد و فضای مناسبی برای غیر‌دولتی‌ها ایجاد کرد.

رحیمی، مدیر‌کل وقت آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و ابتدایی از این کار با تعبیر مناسبی یاد کرد: «آموزش و پرورش گاهی به‌دلیل محدودیت‌ها و مشکلات خود مجبور به تصمیمات تاکتیکی در برخی موارد است و بحث حذف دوره پیش‌دبستانی نیز در همین راستا بود.»

کد خبر 109073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز