در پی وقوع پدیده گردوغبار در کشور، وزارت بهداشت اقدامات احتیاطی در پیشگیری از اثرات سوء گردوغبار بر سلامت افراد به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت با توجه به تاثیرات سوء گردوغبار بر سلامت افراد به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر مانند نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و بیماران قلبی، طی اطلاعیه‌ای اقدامات احتیاطی پیشگیرانه را در زمان بروز پدیده ریزگرد تشریح کرد.

در این اطلاعیه به هموطنان توصیه شده است که هنگام بروز پدیده گردوغبار از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کرده و درصورت الزام به فعالیت در هوای آزاد، زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهند. از ورزش سنگین به‌ویژه درصورتی که دارای مشکلات تنفسی و آسم هستند، خودداری کرده و در منازل خود بمانند و درها و پنجره‌ها را بسته نگاه دارند.

در این اطلاعیه به افرادی که دارای بیماری آسم یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه، خس‌خس و درد قفسه سینه هستند، توصیه شده است که برنامه درمانی خود را دنبال کنند و درصورتی‌که نشانه‌ها و علائم برطرف نشد با پزشک خود مشورت کنند.

وزارت بهداشت در ادامه اطلاعیه خود به تشریح چگونگی رعایت ایمنی در شرایط بروز پدیده گردوغبار در هنگام رانندگی پرداخته و با بیان اینکه در زمان بروز پدیده گردوغبار، میزان دید به سرعت کاهش می‌یابد، آورده است: اگر هموطنان در چنین شرایطی در جاده هستند،

آهسته‌تر رانندگی کنند و در صورت لزوم با توجه کامل به علائم راهنمایی و رانندگی اتومبیل خود را تا برطرف شدن شرایط حاد، در نقطه امنی متوقف کنند و اگر اتومبیل دارای سیستم تهویه مطبوع است آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار داده تا گردوغبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد.

در ادامه این اطلاعیه به سایر اثرات جانبی پدیده گردوغبار اشاره شده و آمده است: برای جلوگیری از آلودگی مواد‌غذایی و آشامیدنی، استفاده از پوشش مناسب برای مواد‌غذایی آماده مصرف ضروری و لازم است مواد‌غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات گردوغبار زدوده شوند.

همچنین برای کاهش تماس با گردوغبار در محیط زندگی، نظافت روزانه توصیه ‌شده‌است. براساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، پدیده گردوغبار رویدادی طبیعی است و در بخش‌هایی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند، ایجاد می‌شود.

کد خبر 110633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز