چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: روند صعودی قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد.

 پس از افزایش قیمت برخی اقلام غذایی مانند میوه و مرکبات، قندوشکر و مواد پروتئینی (گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ) و در حالی که مسئولان وعده‌های تازه‌ای برای کاهش قیمت‌ها یا ثبات بازار مطرح می‌کنند، تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که این روزها و در آستانه ماه مبارک رمضان، قیمت انواع برنج در تهران افزایش یافته است.

این در حالی است که پیش از این خبرهای منتشر شده در زمینه افزایش قیمت حبوبات و برنج توسط برخی دستگاه‌های رسمی  یا گزارش‌های میدانی غیررسمی از فروشگاه‌های سطح شهر نیز به این افزایش قیمت اشاره داشت.

بنابر تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام مصرفی در هفته منتهی به 11 تیر ماه امسال نسبت به هفته قبل از آن قیمت برنج‌های وارداتی و برنج داخلی درجه 2 افزایش اما قیمت برنج درجه یک داخلی کاهش داشته است. در این گزارش اعلام شده است که طی هفته مورد بررسی در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 6/0درصد و برنج داخله درجه 2نیز 2/0درصد افزایش داشته اما قیمت برنج داخله درجه یک 4/0درصد کاهش داشته است.

این گزارش در حالی منتشر شده که برخی گزارش‌های میدانی از قیمت خرده فروشی انواع برنج در سطح شهر تهران از افزایش 20درصدی قیمت انواع برنج ایرانی طی هفته گذشته حکایت دارد به‌نحوی که طی هفته گذشته برنج ایرانی با افزایش قیمت 20درصدی با نرخ 3هزار تا 3هزار و 400تومان به‌فروش رسید که نرخ این محصول پیش از آن بین 2هزار و 500 تا 2هزار و 800تومان بوده است. همچنین قیمت برنج درجه2 ایرانی که پیش‌تر 2هزار و 200تومان بوده طی هفته گذشته به 2هزار و 700 تا 2هزار و 800تومان رسیده است.

به گزارش فارس قیمت انواع برنج وارداتی هندی نیز که پیش از این هزار و 500تومان بوده در هفته گذشته به هزار و 800تومان و قیمت برنج‌هندی درجه یک از هزار و 800تومان به 2هزار تومان افزایش یافته است.این افزایش قیمت‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که با وجود مباحث مطرح در زمینه آلودگی برخی برنج‌های وارداتی و تداوم روند واردات این محصولات به کشور در سال گذشته یک میلیون و 287هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 71میلیون دلار وارد کشور شده است.

تکذیب افزایش قیمت برنج

با این وجود، معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی با اعلام قیمت انواع برنج در بازار، افزایش 20 درصدی قیمت برنج در بازار را کذب محض خواند و گفت: قیمت برنج در روزهای گذشته تنها یک نوسان جزئی و حداکثر معادل یک درصد داشته است. محمدعلی ضیغمی با بیان این مطلب به مهر گفت: قیمت برنج در روزهای گذشته تنها یک نوسان جزئی داشته است و اطلاعات وزارت بازرگانی از بازار، افزایش 20 درصدی را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: هر سال قبل از برداشت برنج داخلی، قیمت به‌صورت بسیار جزئی تغییراتی دارد و رویکرد وزارت بازرگانی در این زمینه حمایت از تولید داخلی بوده و امیدواریم بتوانیم قیمت را با تولیدات داخلی تعدیل کنیم.

ضیغمی تصریح کرد: بانک اطلاعات قیمت وزارت بازرگانی، هیچ‌گونه تغییری را در قیمت برنج طی هفته گذشته نشان نمی‌دهد و نهایت تغییر قیمت در برخی از اقلام حداکثر یک‌درصد در متوسط قیمت کشوری است که این امر نوسان طبیعی و روزانه بازار به‌نظر می‌رسد و روند افزایشی محسوب نمی‌شود. وی گفت: اکنون متوسط قیمت برنج صدری به‌عنوان یکی از اقلام برنج داخلی درجه یک 2هزار و 740تومان و متوسط قیمت برنج طارم به‌عنوان یکی دیگری از انواع برنج داخلی درجه یک 2هزار و 840 تومان است.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه قیمت برنج درجه یک در تهران روند کاهشی داشته است، افزود: انواع برنج خارجی نیز تغییر قیمت نداشته و نوع تایلندی آن 875تومان، باسماتی پاکستانی هزار و 600تومان و اروگوئه 990تومان بوده است. قیمت برنج براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی و وزارت بازرگانی، افزایش 20درصدی نداشته است.

کد خبر 111153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز