دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات نشان می‌دهد، بوی شیرین گل یاسمن به اندازه والیوم آرامش بخش است و بدون هیچ عارضه جانبی اعصاب را تسکین می‌دهد.

گل

آزمایشات نشان داد که وجود این رایحه در قفس شلوغ موش‌های آزمایشگاهی باعث می‌شود که موش‌ها فعالیت‌ خود را کاهش داده و در کنج قفس آرام بنشینند.

وقتی هوایی که مولکول‌های این رایحه را در خود دارد استشمام شود از ریه‌ها وارد جریان خون شده و از آنجا به مغز منتقل می‌شود.

اسکن‌های مغزی نشان داد که این مولکول‌ها روی ماده شیمیایی موجود در سلول‌های عصبی موسوم به «گابا» تاثیر می‌گذارد و با آرام کردن این سلول‌ها، اضطراب را کاهش داده و آرامش را تقویت می‌کند.

به گزارش روزنامه تلگراف، پروفسور هانس هات از دانشگاه روهر در بوخوم آلمان در این باره گفت: نتایج این تحقیق می‌تواند به عنوان مدرکی با اساس علمی برای اثبات رایحه‌درمانی مورد توجه قرار بگیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که استشمام مولکول‌های روغن یاسمن، پیام‌هایی را به منطقه‌ای از مغز می‌فرستد که در کنترل احساسات نقش دارند.

محققان معتقدند که روغن این گیاه تاثیرات شفابخش گوناگونی دارد. این رایحه در 83 درصد از عطرهای زنانه و 33 درصد از عطرهای مردانه استفاده می‌شود.

کد خبر 111424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز