سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رتبه ایران را براساس رتبه بندی جهانی سال 2009 از حیث شاخص آمادگی الکترونیکی 68 از 70 عنوان کرد و گفت:

طبق رتبه بندی جهانی که توسط اتحادیه جهانی مخابرات اعلام شده ایران تا سال 2006 رتبه 105 را در میان 181 کشور جهان از لحاظ شاخص فرصت دیجیتال داشته است.

به گزارش مهر، سعید مهدیون صبح سه‌شنبه در همایش بررسی وضعیت شاخص‌های فناوری اطلاعات در کشور با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه که ایران 1404 را کشوری توسعه یافته با جایگاه اول علمی فناوری در سطح منطقه دیده است به رتبه بندی انجام شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات تا سال 2007 اشاره کرد و افزود: رتبه ایران از حیث دسترسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در خاورمیانه 11 است و کشور ما براساس سبد هزینه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه هشتم منطقه خاورمیانه را داراست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شفافیت شاخص‌های عملکرد فناوری اطلاعات برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف منجر به دستیابی به اهداف مورد تصور خواهد شد، اظهار داشت: دولت‌دهم قصد دارد دولت الکترونیک را با مفهوم واقعی پیاده‌سازی‌ کند که برای این مهم همکاری تمامی دستگاه‌ها در یک نظام یکپارچه الزامی است.

مهدیون با اشاره به فناوری اطلاعات در برنامه چهارم توسعه که بر مبنای 2سند بخشی و فرابخشی با 44 شاخص تعریف شده، افزود: نقدهایی بر این برنامه وارد است که از آن جمله می‌توان به قابلیت مدیریتی پایین و اندازه‌گیری کم برخی شاخص‌ها اشاره کرد که امید می‌رود این نکات در برنامه پنجم توسعه مدنظر قرار گیرد.

وی آسیب‌شناسی برنامه چهارم توسعه که به ایجاد اهداف خاص حوزه فناوری اطلاعات و راهبردهای اصلی و پشتیبان آن منجر شد را از جمله اقدامات به‌عمل آمده در دولت دهم عنوان کرد و ادامه داد: هماهنگ نبودن بین بخش‌ها از نکات کلیدی است که در 5سال گذشته بسیار کم به آن بها داده شده است.

مهدیون، نبود متولی ملی ICT در دوران برنامه چهارم، ضعف نهادهای فناوری اطلاعات، نداشتن استراتژی مصوب ICT و ضعف‌هایی در صنعت را از جمله نتایج آسیب‌شناسی برنامه چهارم توسعه در این حوزه برشمرد.

وی با اشاره به تاکیداتی چون سند امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) در برنامه چهارم توسعه که تاکنون اتفاق نیفتاده است، اضافه کرد: حمایت از صنعت نرم افزارهای داخلی و ساخت سخت افزارهای خاص و نیز حمایت از صادرات آن و استفاده از توان حداکثری بخش خصوصی از دیگر اهداف مهم حوزه IT است.

به گفته وی توسعه دولت الکترونیک، توسعه زیرساخت‌های IT، توسعه سلامت و تجارت الکترونیک، گسترش IT، فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای مجازی و گسترش حقوق و قوانین حوزه از دیگر اقدامات اساسی فناوری اطلاعات کشور است.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پیامی به این همایش اعلام کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان دستگاه تخصصی در این حوزه و با اختیارات تفویض شده از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس کارگروه فاوای دولت و با تجدید ساختار و سپردن تمامی امور حاکمیتی فناوری اطلاعات به شرکت فناوری اطلاعات ایران،  شرکت مزبور را مکلف کرده است تا به‌عنوان نخستین قدم نسبت به سنجش وضعیت فناوری اطلاعات در کشور براساس شاخص‌های توسعه ملی و بین‌المللی اقدام کند.

کد خبر 111531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز