همشهری آنلاین: درجه حرارت بسیار بالا در تابستان می‌تواند افراد سالمند را در معرض خطر فزاینده ابتلا به بالا رفتن خطرناک درجه حرارت بدن قرار دهد، ‌ عارضه‌ای که به آن هیپرترمی می‌گویند

گرمازدگی

   با توجه به اینکه توانایی تنظیم درجه حرارت به دنبال قرارگیری به هوای بسیار گرم در سالمندان کاهش یافته است، ‌ ممکن است آنها با شماری از مشکلات بهداشتی مربوط به این وضعیت از جمله فرسودگی ناشی از گرما، سیاهی رفتن ناگهانی چشم‌ها (که سنکوپ گرما هم نامیده می‌شود)، گرفتگی عضلات (کرامپ) ناشی از گرما و بالاخره گرمازدگی (هنگامی که درجه حرارت بدن به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد) مواجه شوند.

برای کاهش خطرات ناشی از گرما در سالمندان که بیش از همه به آن آسیب‌پذیر هستند، اقدامات معینی مفید است.

کارشناسان به سالمندان، به خصوص آنهایی که بیماری مزمن قلبی، ‌ ریوی و یا کلیوی دارند، و نیز افرادی که مشکلات مربوط به غدد عرقی و اختلال گردش خون داردد، توصیه می‌کنند در روزهای بسیار گرم و مرطوب، ‌ و نیز در روزهایی که در مورد آلودگی هوا هشدار داده شده است، ‌ در خانه بمانند.

 اگر روزهای بسیار گرم اگر سالمندان در خانه وسائل خنک‌کننده لازم را ندارند، می‌توانند به جاهایی که وسائل خنک‌کننده کافی دارند، مانند مراکز سالمندان، ‌فروشگاه‌های بزرگ، ‌ سینماها، و مراکز مذهبی، ‌ کتابخانه‌ها بروند.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات و در عین اجتناب از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، ‌ نیز ضروری است، همچنین پوشیدن لباس‌های مناسب و اجتناب از ازدحام جمعیت.

توصیه نمی‌شود مردان و زنان سالمندی که به طور معمول داروهایی را برای بیماری‌های گوناگون، ‌مصرف داروهای‌شان را بدون مشاوره با پزشک‌شان قطع کنند. با این حال سالمندان باید آگاه باشند، داروهایی مدر (ادرارآور)، داروی تسکین‌بخش و خواب‌آور، و داروهای ضد فشار خون ممکن است در برخی موارد خطر دچار شدن به هیپرترمی را بالا ببرند.

هر کسی را که تصور می‌کنید دچار عوارض  ناشی از گرما شده است، ‌باید به جایی سایه‌دار یا کولردار ببرید، ‌ او را بخوابانید و با استفاده از اسفنج و آب سرد یا در صورت امکان دوش یا وان آب سرد خنک کنید. اگر فردی دچار گرمازدگی شده است، ‌ به اورژانس زنگ بزنید.

همچنین افراد گرمازده را می‌توان با قراردادن لباس سرد و مرطوب روی بخش‌هایی از بدن که جریان خون به سطح بدن نزدیک است، ‌مانند مچ، گردن، زیربغل و کشاله‌های ران خنک کرد.

کد خبر 112733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز