جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مه‌دود خفقان‌آور که ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های اطراف مسکو است،‌ 6 آگوست این شهر را فرا گرفت

MOSCOW SMOG

به گزارش آسوشیتدپرس مه‌دود باعث زمینگیرشدن هواپیماها شد، نماد شهر،‌ میدان سرخ، را در  مهی کثیف فرو برد، و باعث سوزش چشم و گلوی ساکنان پایتخت روسیه شد.

 گروه‌های گردشگران برای پیاده‌روی در بخش تاریخی سنگفرش ‌شده میدان مجبور شدند صورت‌های‌شان را با ماسک بپوشانند،‌ و در عکس گرفتن از برج‌های محوشده در مه‌دود کرملین و گنبدهای تارشده کلیسای سنت بازیل به زحمت افتادند.

والریا کولوا،‌ دانشجو در خیابانی در مرکز مسکو،‌گفت: "چشم‌هایم می‌سوزد. ماسک زده‌ام، ولی فایده‌ای ندارد."

چندین پرواز هوایی زمین‌گیر شدند، و پروازهای دیگر از فروددگاه‌های دومددوف و وناکووف مسکو تغییر مسیر داده شدند، چرا که مه‌دود باعث شد در باند فرودگاه‌ها به 200 متر برسد.

تا اواخر بعدازظهر جمعه وضعیت هوا اندکی بهتر شد،‌ و فرودگاه‌های مسکو شروع به پذیرفتن برخی از پروازها کردند.

قابلیت دید در مسکو نیز به خاطر مه‌دودی که بوی تند سوختگی دارد و باعث به سرفه‌افتادن می‌شود،‌ به چند متر محدود شده است. پیش‌بینی می‌شود که به خاطر نوزیدن باد این مه‌دود برای روزها در شهر باقی بماند.

میخائیل بورودین، ‌یک ساکن مسکو در دهه بیست زندگی،‌در حالی که ماسکش را بر می‌دارد تقریبا ناممکن است کار کرد. نمی‌دانم که دولت چه کار می‌کند، آنها باید ادارات را تعطیل کنند."

 مقامات بهداشتی روسیه می‌گویند افرادی که بیرون از خانه می‌روند، تشویق کرده‌اند ماسک بزنند، و به افرادی که در خانه مانده‌اند گفته‌اند تا حوله‌های مرطوب آویزان کنند تا غبار را جذب و جریان‌  هوا را سرد کند. وزیر بهداشت روسیه گفت صدها نفر به خاطر مه‌دود نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

 کن دانالدسون، ‌استاد سم‌شناسی تنفسی در دانشگاه ادینبورو در این باره گفت افراد مبتلا به آسم، برونشیت، بیماری ریوی یا مشکلات قلبی بیش از همه به مه‌دود آسیب‌پذیر هستند.

او گفت: "برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی زمینه‌ای، ذرات مه‌دود ممکن است به اصطلاح "نی‌ای باشد که پشت شتر را می‌شکند"، و باعث می‌شود آنها مشکلات جدی ریوی یا حمله قلبی پیدا کنند."

او گفت غلظت مونوکسیدکربن حتی در حد 4 برابر میزان طبیعی، علامت هشداردهنده‌ای در فرد ایجاد نمی‌کند،‌مگر اینکه افراد در یک فضای محصور به دام افتاده باشند. به گفته او گازهای خطرناک‌تر اوزون و دی‌اکسید گوگرد هستند که البته معمولا در نتیجه آتش‌سوزی تولید نمی‌شوند.

[اوزون خوب است یا بد؟]

روز جمعه که در میانه شدیدترین موج گرمای کشور در 130 سال گذشته، بیش از 500 آتش‌سوزی جداگانه در سطح کشور عموما در غرب روسیه ادامه داشت. تا به حال دست کم 52 نفر در اثر این آتش‌سوزی‌ها کشته شده‌اند و 2000 خانه تخریب داشته است.

کد خبر 113235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز