سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: استودیوی فیلم برادران وارنر اعلام کرد انیماتور افسانه‌ای هالیوود، جوزف باربرا، که شخصیت‌‌های آفریده‌اش مانند تام و جری و یوگی که چندین نسل را به خنده انداخت، دوشنبه 18 دسامبر (27 آذر) در 95 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز باربرا به همراه همکارش ویلیام هانا استودیوهای هانا - باربرا را تقریبا 50 سال پیش بنیاد گذاشت، و آن را به یکی از مشهورترین شرکت‌های ساخت انیمیشن هالیوود بدل کرد که صدها کارتون تولید کرد و جوایز متعددی را برد.

باربرا - راست- و هانا در کنار طرحی از کارتون عصر حجر

رئیس شرکت وارنر، بری مه‌یر باره باربرا گفت: " شخصیت‌هایی که او به همراه همکار مرحومش ویلیام هانا /افرید تنها ابرستاره‌های کارتونی نبودند، بلکه به بخش محبوبی از فرهنگ عامه آمریکا بدل شدند."

باربرا و هانا، که در سال 2001 در 90 سالگی درگذشت، برای اولین بار در سال 1937 در استودیوی مترو-گلدوین-مه‌یر ملاقات کردند و با هم بر روی کارتون "گربه چکمه‌پوش" کار کردند و همین کار مشترک در نهایت به خلق زوج مشهور موش و گربه، تام و جری انجامید.

جین کلی و تام در کنار هم

این دو خالق کارتون در سال 1945 با ساختن صحنه رقص تام و جری در کنار "جین کلی" در  صحنه‌های فیلم "لنگرها را بکشید" شهرت بسیار به دست آوردند.

باربرای انیماتور و هانای کارگردان در دهه 1950 مترو-گلدوین-مه‌یر را ترک کردند چرا که این استودیو واحد کارتون خود با این پیش‌بینی که ظهور تلویزیون به دوره  فیلم‌های کارتونی که در سینما نشان داده می‌شوند پایان خواهد داد، واحد انیمیشن خود را تعطیل کرد.

باربرا ورهانا برای کنار آمدن با چالش خلق کارتون برای تلویزیون به عنوان رسانه‌ای جدید در سال 1957 استودیوی هانا-باربرا را تاسیس کردند و در طول سال‌ها شخصیت‌هایی مانند خانواده عصر حجری فلینت‌استون، سگ شکارچی روح اسکوبی-دو، خانواده عصر فضای جتسون و یوگی خرسه را خلق کردند. بسیاری از این شخصیت‌ها به پرده سینما هم راه یافتند و  فیلم‌های پرفروشی شدند.

ویلیام هانا - راست - و جوزف باربرا

زوج هانا و باربرا در طول سال‌ها بارها جایزه امی، مهمترین جایزه تلویزیونی آمریکا، را برنده شدند و در سال 1994 به عضویت "تالار شهیران" آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی آمریکا  انتخاب شدند. 

کد خبر 11377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز