یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مفهوم نقطه تجاری برای نخستین بار در فوریه سال 1992 به منظور فراهم کردن فرصت‌های تجاری بین‌المللی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط از سوی کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) ارائه شد

tpo

پس از آن فدراسیون جهانی نقاط تجاری در سال 2000 با هدف بهبود کارایی تجاری، افزایش مشارکت بنگاه‌های کوچک و متوسط در زمینه تجارت بین‌الملل و کسب استقلال از آنکتاد با مشارکت تمامی نقاط تجاری ایجاد شد.

نقطه تجاری هر کشور در یک شبکه جهانی الکترونیکی موسوم به شبکه جهانی نقاط تجاری ( World Trade Point Network) به یکدیگر مرتبط است و با بهره گیری از ابزارهای نوین ارتباطی به منظور مشارکت بیشتر بنگاهها در فضای کسب و کار الکترونیکی با دیگر شبکه‌های جهانی ارتباط برقرار می‌کنند. در این شبکه جهانی بالغ بر 100 مرکز اطلاعات و تسهیلات تجاری از کشورهای جهان عضو می‌باشند.

تاسیس نقطه تجاری ایران و فدراسیون جهانی نقاط تجاری

نقطه تجاری ایران در سال 1376 بر اساس توصیه آنکتاد ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش مهم نقاط تجاری در ارائه سرویس‌های اطلاعات تجاری و تسهیلات تجاری به تجار و بازرگانان کشور در سال 2001 میلادی به عضویت رسمی شبکه جهانی نقاط تجاری (WTPF) درآمد.

با عنایت به ضرورت‌های حوزه تجارت و کسب و کار بویژه عرصه صادرات غیرنفتی و افزایش مشارکت بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران در تجارت جهانی، مسئولیت اداره و راهبری نقطه تجاری ایران Iran Trade Point از آبان ماه سال 1387 (برابر با اول نوامبر 2008) به سازمان توسعه تجارت ایران انتقال یافت.

ماموریت نقطه تجاری ایران

  • فراهم نمودن امکان دسترسی به منابع و اطلاعات تجاری معتبر و به روز جهت استفاده بنگاههای تولیدی - صادراتی به منظور تسهیل ورود این بنگاهها به بازارهای جهانی
  • کمک به برقراری و توسعه ارتباطات و تعامل بین بنگاهها و موسسات تجاری ایران با بنگاهها و موسسه های تجاری در دیگر کشورها از طریق شبکه جهانی نقاط تجاری

چشم انداز نقطه تجاری ایران

نقطه تجاری ایران به عنوان کانون جامع اطلاع رسانی تجاری کشور از طریق بهره گیری ازابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، کلیه نیازهای اطلاعات تجاری و بازرگانی بنگاههای تولیدی - صادراتی کشور را با استفاده از منابع اطلاعات تجاری به روز و معتبر در سطح بین المللی برآورده می نماید.

پایگاه الکترونیکی نقطه تجاری ایران در فدراسیون جهانی نقاط تجاری:

نقطه تجاری ایران به عنوان یکی از اعضاء فدراسیون جهانی نقاط تجاری به منظور معرفی توانمندیهای تولیدی - صادراتی کشور و نیز فراهم نمودن امکان بهره گیری بنگاههای تولیدی - صادراتی کشور از قابلیتها و امکانات موجود در پایگاه الکترونیکی فدراسیون جهانی نقاط تجاری،‌اقدام به ایجاد و راه اندازی پایگاه نقطه تجاری ایران در این شبکه جهانی نمود.

ابزارهای فرصتهای تجاری الکترونیکی(Electronic Trade Opportunity) و دایرکتوری تجاری جهان (Global Trade Directory System) از قابلیتها و امکانات مهم این پایگاه الکترونیکی به شمار می‌روند.

تجار و بازرگانان کشور می توانند با بهره گیری از ابزارهای مذکور از فرصتهای تجاری آگاه گردیده و با تجار و بازرگانان سایر کشورها ارتباط برقرار نمایند.

خدمات نقطه تجاری ایران:

  • مشخصات خریداران، فروشندگان، توزیع کنندگان کالاهای مختلف در سراسر دنیا
  • شاخص های آماری و اقتصادی و اطلاعات سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف
  • دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی تحلیل بازار مرکز تجارت بین الملل
  • مقررات، آئین نامه های اجرایی صادرات و واردات کشورها
  • تعرفه های گمرکی صادرات و واردات در جهان
  • آخرین اخبار و رویدادهای تجاری و بازرگانی ج.ا.ایران
  • معرفی منابع اطلاعات تجاری در جهان
  • انتشار فرصت های تجاری داخلی و خارجی در سطح ملی و بین المللی
  • سایر اطلاعات مورد نیاز در حوزه تجارت بین‌الملل

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 113850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز