پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز کنترل بیماری‌ها چین در گزارشی گفت تلاش‌ها برای مقابله با استفاده از سیگار در پرجمعیت‌ترین منطقه جهان اثری واقعی به جای نگذاشته است و 301 میلیون چینی هنوز سیگار می‌کشند.

china

به گزارش آسوشیتدپرس مرکز کنترل بیماری‌های چین در بیانیه‌ای مشترکی با مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد یک نظرخواهی از بیش از 13000 نفر در امسال نشان داد که هیچ بهبودی قابل‌توجهی در میزان سیگار کشیدن در این کشور نسبت به سال 2002 اتفاق نیفتاده است.

این نظرخواهی همچنین نشان داد که 72.4 درصد از غیرسیگاری‌ها گزارش کردند که در معرض استنشاق دود سیگار محیطی هستند.

گرچه چین وعده داده است مکان‌های عمومی دربسته، محل‌های کار و سیستم حمل و نقل عمومی را تا سال آینده عاری از دود سیگار کند، 63 درصد افراد مورد پرسش گفتند در 30 روز پیش از مصاحبه افرادی را دیده بودند که در مکان‌های عمومی و یا در محل کار سیگار می‌‌کشیدند.

 یانگ گوگنهان‌،‌معاون رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین در این باره گفت: "بهبودی قابل‌توجهی در میزان سیگار کشیدن یا قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی به وجود نیامده است."

یانگ گفت  انتظار می‌رود بیماری و مرگ ناشی از مشکلات مربوط به سیگار کشیدن یا استنشاق دود سیگار محیطی مانند سرطان و بیماری عروق کورونری قلب در طول 30 سال گذشته "افزایشی توقف‌ناپذیر" خواهد داشت.

 یانگ گفت: "بار این بیماری‌ها بر جامعه بسیار سنگین خواهد بود و در نتیجه پیشرفت در بهداشت عمومی کند خواهد شد."

این بیانیه می‌گوید میزان سیگار کشیدن برای افراد پانزده ساله و بالاتر نسبت به سال 2002 اندکی کاهش پیدا کرده است و به 28.1 درصد یا 31 میلیون نفر رسیده است، اما به عدد قبلی اشاره‌ای نکرده است.

 این بیانیه می‌گوید لازم است سیاست‌های ضددخانیات تقویت شود و در دسترس بودن سیگار ارزان‌قیمت، هشدارهای بهداشتی غیرموثر بر روی پاکت‌های سیگار و فقدان آموزش درباره خطرات بهداشتی دخانیات را مسئول  افزایش میزان سیگار کشیدن در چین می‌داند.

این بیانیه یافته‌ها در مورد بخش مربوط به چین را در  "نظرخواهی جهانی سیگارکشیدن بزرگسالان" خلاصه کرده است. "نظرخواهی جهانی سیگارکشیدن بزرگسالان" یک نمونه‌‌گیری بزرگ از 14 کشور در حال توسعه است که قصد آن فراهم آوردن یک تصویر واضح‌تر از چگونگی مصرف دخانیات و تبلیغ درباره آن است.

 سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین گفت این نظرخواهی بوسیله 500 مامور انجام شده است که با 13354 نفر در 15 ساله و بالاتر بین‌ ماه‌های ژانویه و مارچ در مناطق نمونه‌ای در سراسر کشور مصاحبه کرده‌اند. حاشیه خطای این بررسی اعلام نشده است.

کد خبر 114260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز