جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان برق ایران در سال 1366 تشکیل شد و در سال 1375 این سازمان به سازمان توسعه برق ایران تغییر نام یافت

سازمان توسعه برق ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و آغاز رشد و توسعه نوین در صنعت برق و تلاش برای قطع وابستگی‌های صنعتی به ویژه صنعت برق، افزایش رشد مصرف و تلاش برای احداث تاسیسات جدید صنعت برق، ‌برنامه ریزان این صنعت را برآن داشت تا از تفکر توسعه باز نمانند و با تغییر در ساختار سازمانی نسبت به تشکیل سازمان برق ایران در سال 1366، ‌اقدام‌های گسترده‌ای را در جهت توسعه همه جانبه برق آغاز نمایند.

طی 10 سال تلاش و سازندگی در سال 1375 این سازمان به سازمان توسعه برق ایران تغییر نام یافت و با تغییرات اساسی در عملکرد و ساختار، به عنوان یکی از مدرنترین سازمان‌های اجرایی وزارت نیرو فعالیت های خود را با هدف اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت برق در زمینه احداث و توسعه نیروگاه‌ها، افزایش ظرفیت تولید برق، احداث و توسعه خطوط و پست‌های فشار قوی و شبکه های مرتبط با آن ادامه داد.

این سازمان از زمان تاسیس تا پایان نیمه نخست سال 86 بیش از 17 هزار مگاوات برق را در قالب بیش از 30 نیروگاه گازی، سیکل ترکیبی و بخاری اجرا کرده و به مرحله بهره‌برداری رسانده است.

همچنین در طی این مدت بیش از 80 ایستگاه پست فشار قوی ونزدیک به 3000 کیلومتر خط انتقال نیرو توسط سازمان اجرا شده است.

در زمینه دست یابی به هدف خودکفایی در تولید تجهیزات، تاکنون این سازمان با کسب تجربه از گذشته و با نگاهی بلند به آینده، صنعت برق را که تا پیش از انقلاب کاملا وابسته به خارج بود،‌ به خودکفایی در بخش‌های مختلف صنعت برق برساند و هم اینک نیز با افتخار اعلام می داریم که تا رسیدن به این مهم فاصله اندکی داریم به گونه‌ای که در بخش تولید برق به بیش از 90 درصد خودکفایی در ساخت داخل تجهیزات دست‌یافته ایم.

همچنین به موازت این بخش، توانمندی کشور در ساخت تجهیزات مورد استفاده در بخش های توزیع نیز به 100 درصد و در بخش انتقال نیز به بیش از 97 درصد خودکفایی رسیده است.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 114299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز