گروه اقتصادی: یک روز پس از اعلام نظر وزیر بازرگانی مبنی بر متوقف نشدن واردات برنج، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، واردات این محصول آن هم در فصل برداشت را غیرقانونی اعلام کرد.

برنج

اما یک مقام وزارت بازرگانی از تعیین تکلیف نهایی واردات برنج در نشست امروز خبر می‌دهد. به گزارش همشهری، هرچند مشخص نیست چه زمان وزارت جهاد کشاورزی براساس قانون تازه مجلس آمادگی لازم را برای در اختیار گرفتن انحصار صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی پیدا خواهد کرد، اما مهدی غضنفری هم درباره واردات برنج هندی گفته است: مستنداتی دال بر آلودگی این برنج‌ها ارائه نشده است. این در حالی است که اخیرا وزارت بازرگانی یک نوع برنج وارداتی از هند را فاقد کیفیت اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه آزادسازی واردات برنج غیرقانونی است، گفت: وزارت بازرگانی قول داد واردات برنج را متوقف و طبق قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی عمل کند.به گزارش فارس، عباس رجایی با استناد به قانون تازه ابلاغ شده افزایش بهره‌وری کشاورزی گفت: در این قانون تاکید شده که هرگونه واردات در چارچوب این قانون و طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی باشد و خود وزارت بازرگانی هم به این موضوع اشراف دارد و اقدام آنها به‌رغم ابلاغ این قانون غیرقانونی است.

وی همچنین گفت: طبق صحبتی که با وزیر و معاونت بازرگانی در این زمینه داشتیم آنها بیان کردند که وزارت جهاد کشاورزی باید این موضوع را به شفافیت برساند و به ما اعلام کند.وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد آزادسازی برنج منتفی شود، گفت: طی صحبت با وزارت بازرگانی و معاون مربوطه، اعلام کردند که جلوی واردات را خواهند گرفت و نظر وزارت جهاد کشاورزی را هم در این زمینه جویا می‌شوند.

رجایی افزود: با اعتراض به واردات برنج، وزارت بازرگانی قول داد این آزادسازی را منتفی کند و پروسه‌ واردات را که در قانون افزایش بهره‌وری آمده است، دنبال کند. رجایی تصریح کرد: در آینده اگر مشاهده شد که به‌رغم قول وزیر بازرگانی باز موضوع واردات برنج ادامه دارد با طرح در کمیسیون به‌شدت با آن مقابله خواهیم کرد.

نشست ویژه برای واردات برنج

اما معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: امروز درباره واردات برنج اعلام نظر نهایی می‌شود. حمید صافدل اظهار داشت: قانون بهره‌وری کشاورزی نیازمند ساز و کار اجرایی است که این ساز و کار اجرایی مشخص شده است و با توجه به اینکه این قانون از جمله قوانینی است که دستگاه‌های مختلفی با آن درگیر هستند بنابراین برای هماهنگی نیازمند زمان هستیم.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون وزارت جهادکشاورزی براساس قانون بهره‌وری کشاورزی اعلام نظری درخصوص واردات یا عدم‌واردات برنج به وزارت بازرگانی جهت ثبت سفارش کرده است یا خیر، گفت: وزارت جهاد کشاورزی نظر کارشناسی خود را اعلام کرده است و در این خصوص مجموعه مکاتباتی صورت گرفته که امروز در جلسه‌ای این موضوع نهایی می‌شود.

تبرئه برنج‌های آلوده

وزیر بازرگانی در مورد برنج‌های وارداتی مظنون به آلودگی عنوان کرد که شواهدی دال بر آلوده بودن آنها وجود نداشته که وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد پاسخی به نامه‌ وی نداده‌اند و این یعنی واردات برنج‌های هندی همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری که حدود 2 هفته قبل در نامه‌ای به وزیر بهداشت و رئیس مؤسسه استاندارد از آنها درخواست کرده بود تا درصورتی که آلودگی در برنج‌های وارداتی به ایران وجود دارد، برای جلوگیری از ثبت سفارش این برنج‌ها به وزارت بازرگانی این موضوع ابلاغ شود، حالا می‌گوید که هنوز پاسخی دریافت نکرده است و این به منزله آلوده نبودن آنهاست.

کد خبر 115139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز