همشهری آنلاین: زلزله شدیدی نیوزلند را به لرزه واداشت و به جنوب این جزیره خسارت‌های سنگینی وارد آورد.

 

 

 

خبرگزاری اتریش از ولینگتن گزارش داد، در شهر کریستچرچ (Christchurch) خانه ها فرو ریخته و شبکه تلفن به هم ریخته است. هنوز گزارشی از آمار مجروحان این بلای طبیعی منتشر نشده است.

بنا به اعلام سازمان زمین شناسی GNS، این زمین لرزه 7.4 ریشتر قدرت داشته و مرکز آن حدود 30 کیلومتری غرب کریستچرچ در عمق 10 کیلومتری بوده است.

پس از این زلزله، پس لرزه های متعددی ثبت شده است. سازمان آمریکایی ثبت زلزله ها قدرت این زلزله را 7.0 ریشتر اعلام کرده است. بنا به اعلام مرکز هشدار سونامی در سازمان آمریکایی اقیانوس شناسی (NOAA) خطر وقوع سونامی بر اثر این زلزله وجود ندارد. با این حال زمین لرزه با چنین مقیاس گسترده ای می تواند امواجی را در محدوده 100 کیلومتری شعاع زلزله موجب شود.

بنا به گزارش رسانه های محلی، در این شهر 340 هزار نفری، برق و آب به طور گسترده قطع شده است. رادیو نیوزیلند گزارش داد، هزاران نفر هنگام وقوع زلزله در سحرگاه روز شنبه (به وقت محلی) از خواب پریدند. بر روی پایگاه اینترنتی روزنامه محلی پرس (The Press) هم آمده است که تعداد بسیاری هم با پیژامه به خیابان ها پناه بردند.

نیوزیلند در منطقه ای واقع شده که لایه های زیرزمینی در آن فعال است. زمین شناسان سالانه حدود 14 هزار زمین لرزه را در این کشور ثبت می کنند. اما فقط حدود 20 مورد از این زلزله ها قدرتی بیش از 5.0 ریشتر دارند. آخرین آمار تلفات جانی بر اثر زمین لرزه در این کشور به سال 1968 بر می گردد که سه نفر در سواحل غربی این جزیره بر اثر زلزله 7.1 ریشتری جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۷