آیدا ابوترابی: فکرش را بکن؛ جایی که همه چیزش چوبی است؛ از میز و در و سطل زباله گرفته تا رستوران و کتابخانه و موزه و حتی مسجد. این که آدم در دهکده چوبی زندگی کند به خودی خود هیجان‌انگیز است...

اما این که بدانی چنین دهکده‌ای وجود دارد، آن هم در قرن بیست‌ویکم که دنیای برج و بتون و آسمان‌خراش است و نه در کوه‌های آلپ و نه در کارتون «هایدی»، که در همین ایران خودمان و نزدیک شهر نیشابور، حکایت دیگری است؛ دهکده‌ای که همه چیز آن رنگ و بوی زندگی می‌دهد. مگر نه این که چوب نماد گرماست و روزی نفس می‌کشیده و زندگی در آن جریان داشته؟ پس جای تعجب نیست که به دهکده چوبین بروی و تاب دل کندن از آن را نداشته باشی...

دهکده چوبین در روستای محمد آباد آقازاده، از توابع شهر نیشابور قرار دارد و تمام بناهایش از چوب ساخته شده است. مسجد چوبی این مجموعه در دنیا بی‌نظیر است، چرا که معماری‌اش به گونه‌ای است که در برابر زلزله هشت ریشتری هم مقاومت می‌کند. مساحت این مسجد 200 مترمربع است و مناره‌هایش هر کدام 13متر ارتفاع دارند. در کنار این مسجد وضوخانه چوبی ساخته شده است.

کتابخانه، رستوران، موزه و خانه‌ها، بناهای دیگری هستند که در این دهکده ساخته شده‌اند و وجود آنها در سال‌های گذشته باعث جذب گردشگران به این منطقه زیبا شده است.

همه چیز مسجد چوبی از چوب است، و در‌ ساخت آن بیش از 10 تن چوب به کار رفته. مقاومت در برابر زلزله و موریانه یکی از وی‍‍ژگی‌هایی است که آن را در دنیا متمایز کرده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها