گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: اعتراض به نحوه برگزاری و نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش هنوز هم ادامه دارد اما وزیر آموزش و پرورش مدعی است که «در طول تاریخ بشریت چنین آزمونی برای استخدام افراد برگزار نشده‌است».

حاجی بابایی

ظاهرا مبنای این اظهارات حمید‌رضا حاجی‌بابایی، تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در این آزمون بوده، زیرا اعلام کرده که از 630هزار شرکت‌کننده در مرحله اول 105 هزار نفر توانستند وارد مرحله دوم و در نهایت 40 هزار نفر استخدام شوند.

براساس آنچه پیش از برگزاری آزمون اعلام شده بود باید 3برابر مورد نیاز (120 هزار نفر) برای مرحله دوم انتخاب می‌شدند که به گفته حاجی‌بابایی 105 هزار نفر به مرحله دوم راه یافتند. از سوی دیگر تعداد داوطلبان نمی‌تواند دلیل برگزاری بزرگ‌ترین آزمون استخدامی طول تاریخ بشریت باشد. شاید اگر دستگاه دیگری هم بخواهد 40 هزار نفر استخدام کند، بیش از این تعداد داوطلب ثبت‌نام کند و البته این نشانه آمار بالای بیکاران جامعه است.

هنوز هم ایراداتی به آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش وارد است از جمله اینکه جمعی از داوطلبان مدعی‌ هستند که برخی بی‌عدالتی‌ها در آزمون استخدامی، به‌ویژه در اعلام نتایج، اعمال شده که منجر به تضییع حقوق آنها شده است.
همچنین آزمونی که پیش از برگزاری آن اعلام شده‌بود 2مرحله‌ای خواهد بود، یکباره مرحله دوم آن حذف شد.

هنگامی که اعتراضات به این آزمون افزایش یافت، وزیر آموزش و پرورش تلفنی در این‌باره به یکی از شبکه‌های تلویزیونی گفت: افرادی که در امتحان شرکت نکرده‌اند و پذیرفته شده‌اند همه جزو خانواده معظم شهدا هستند و برخی نیز از سهمیه استفاده کرده‌اند.

این اظهارات در حالی بود که گروهی از خانواده شهدا به روند این آزمون اعتراض کردند که وزیر آموزش و پرورش ضمن تکذیب اعتراض خانواده‌های شاهد و ایثارگر به نتایج آزمون استخدامی این وزارتخانه اعلام کرد: سهمیه خانواده‌های شاهد و ایثارگر در این آزمون، 25درصد بود که این سهمیه به‌طور کامل اعمال شد و تمام فعالیت‌ها در این زمینه براساس قانون صورت گرفته است.

استخدام نشدن معلولان

یکی دیگر از مواردی که در این آزمون اعتراض‌هایی را به‌دنبال داشت، در نظر نگرفتن سهمیه استخدام معلولان بود که موجب شد تا معلولانی که در مرحله اول این آزمون پذیرفته شده‌اند، برای مراحل بعدی حذف شوند؛ هرچند رئیس انجمن باور، این اقدام آموزش و پرورش را برخلاف قانون استخدام کشوری دانست.

براساس قانون 3 درصد استخدام معلولان در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، یک هزارو 200 معلول باید در آزمون استخدامی آموزش و پرورش گزینش شوند. ادامه اعتراض به آزمون استخدامی که بی‌نظیرترین آزمون تاریخ بشریت است موجب شد تا برای بررسی و پاسخگویی به این اعتراض‌ها، وزیر آموزش و پرورش دستور تشکیل 30 هیات رسیدگی به شکایت آزمون استخدامی را در سراسر کشور صادر کند.

اعتراض به نتایج آزمون تا مجلس نیز کشیده شده و تا حد استیضاح وزیر آموزش و پرورش پیش رفت که با وجود تعطیلی مجلس هنوز وضعیت آن مشخص نشده‌است. البته آزمون استخدامی آموزش و پرورش ظاهرا نباید معترض چندانی داشته باشد زیرا پیش از این نیز رئیس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفته بود که «ضریب شفافیت در برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه به‌نحوی است که اعتراض چندانی به نتایج آزمون نمی‌شود.»

این نقطه وسط کره زمین است

وزیر آموزش و پرورش وقتی یک تنه به محکمه برود راضی برمی‌گردد و طبیعی است که این دستگاه، آزمونی برای استخدام 40 هزار نفر برگزار کرده و خودش هم از آن اظهار رضایت می‌کند. این موضوع تا حدی جدی است که حاجی‌بابایی اعلام می‌کند که «حتی اگر یک نفر حقش ضایع شده آن را برمی‌گردانم.» البته وزیر آموزش و پرورش نگفته چگونه!

کد خبر 116116

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز