شهین صادقی: جاده ترانزیتی بندر عباس- سیرجان بخشی از گذرگاه شمال- جنوب کشور است که از آن به‌عنوان مهم‌ترین شاهراه اقتصادی کشور یاد می‌کنند.

تنگه زاغ هرمزگان

جاده ترانزیتی بندر عباس- سیرجان بخشی از گذرگاه شمال- جنوب کشور است که از آن به‌عنوان مهم‌ترین شاهراه اقتصادی کشور یاد می‌کنند. این جاده به‌دلیل حمل کالا از بنادر شهید رجایی و شهید با هنر، همچنین مراکز صنعتی، از جاده‌های پرترافیک کشور به شمار می‌رود، اما با گذشت چند سال از آغاز عملیات تبدیل آن به بزرگراه، هنوز برخی نقاط حساس و در دست ساخت آن از جمله تونل تنگه زاغ راه‌اندازی نشده است.

به همین دلیل در روزهای پر تردد از جمله روز‌های تعطیل صف‌های چند کیلومتری خود رو‌های عبوری در دهانه این تنگه تشکیل و رانندگان و مسافران در پشت راه‌بندان‌هایی که ساعت‌ها ادامه می‌یابد، گرفتار می‌شوند. البته بهره‌برداری از بخش بزرگی از مرحله‌های 13 گانه جاده بندر عباس - سیرجان سبب رفع بسیاری از معضلات و چالش‌های ترافیکی و ایمنی این جاده شده است، اما با وجود محقق نشدن وعده‌های مکرر مسئولان درباره بهره‌ برداری از تونل دوم تنگه زاغ که در ابتدا پایان سال 88 و سپس شهریور ماه امسال اعلام شده بود، این قسمت از جاده همچنان معضلی بزرگ برای رانندگان به‌شمار می‌رود.به گفته مسئولان کمبود قیر و بدهکاری به پیمانکار، 2 دلیل اصلی تأخیر در بهره‌برداری از تونل یاد شده است.

رانندگان با اظهار نارضایتی از وجود این مشکل خاطرنشان می‌کنند که برای دریافت سوخت باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی معطل شوند، اما وقتی سوختگیری می‌کنند مقدار زیادی از آن در ترافیک این تونل که گاهی به 50 کیلومتر هم می‌رسد، مصرف می‌شود.حسین کریمی، یکی از رانندگانی که در جاده ترانزیتی بندرعباس- سیرجان تردد می‌کند، می‌گوید: «این جاده در گذشته به‌علت عرض کم و دوطرفه بودن به‌ جاده مرگ مشهور بود و بیشترین آمار تصادفات را داشت، اما بعد از تبدیل آن به بزرگراه ایمنی آن بیشتر شد، به همین دلیل دیگر گره‌های ترافیکی در طول مسیر مشاهده نمی‌شود و کامیون‌ها و دیگر خودروها زودتر به محل تونل می‌رسند.»

به نظر وی، چون تونل ظرفیت لازم را ندارد، ترافیک سنگینی در ورودی آن ایجاد می‌شود که ساعت‌ها وقت رانندگان و مسافران را تلف می‌کند. علاوه بر این، رانندگان خودروهای سواری که تحمل ماندن چند ساعته در راه‌بندان پشت تونل را ندارند، برای فرار از وضع پیش آمده به حرکت از سمت مخالف یا لابه لای کامیون‌ها اقدام می‌کنند که گاهی باعث تصادف و بسته شدن کامل جاده و در نتیجه معطلی یک‌روزه رانندگان و مسافران می‌شود. کریمی ادامه می‌دهد: «با وجود این‌که مسئولان تاکنون چند بار وعده افتتاح تونل دوم را داده‌اند ولی همچنان این طرح ناتمام باقی مانده و معضل یادشده باقی است.»

حبیب اختیاری راننده دیگری می‌گوید: «در فصل‌های سرد سال یا نوروز که مردم تمایل بیشتری برای سفر به هرمزگان دارند، برای رانندگان خودروهای سنگین سخت می‌شودکه چطور از این تونل عبور کنند.» وی می‌افزاید: «در بهمن‌ماه سال گذشته که چند روز تعطیل بود، به حدی ترافیک این تونل سنگین شد که تقریبا یک شبانه‌روز در محل معطل شدیم تا توانستیم از آن عبور کنیم.

در چنین وضعیتی، بسیاری از خودروهای سواری یا در جهت خلاف حرکت می کردند یا از شانه خاکی جاده. بعضی هم از تونل نیمه تمام استفاده می کردند که سبب تشدید مشکل و ایجاد گره‌های ترافیکی بیشتر می‌شد.» در این میان، محمد نصوری، معاون عمرانی استانداری هرمزگان، با بیان این‌که 20 درصد از عملیات اجرایی تونل تنگه زاغ باقی‌مانده است و تکمیل آن به 45میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، وعده می‌دهد که براساس تعهد حوزه معاونت توسعه راه‌های کشور، این طرح قرار است تا 4 ماه دیگربه بهره‌برداری برسد. وی خاطر نشان می‌کند: «تکمیل نخستین تونل 2 طبقه کشور مهم‌ترین بخش جاده ترانزیتی بندرعباس- سیرجان است که مشکلات ترافیکی موجود را رفع می‌کند.»

وی اضافه می‌کند: «با پیگیری‌های مکرر استانداری و دیگر مدیران اجرایی مرتبط، اقدامات مؤثری برای تامین اعتبار مورد‌نیاز تکمیل تونل و پرداخت مطالبات پیمانکار انجام شده است.» به گفته وی80 در صد عملیات اجرایی تونل شامل بدنه، پل‌های روگذر و قسمت عمده‌ای از راه دسترسی که نیاز به دیوار حفاظتی داشت، با 190 میلیارد ریال هزینه به پایان رسیده است.

نصوری زمان اتمام عملیات ساخت تونل تنگه زاغ را طبق زمان‌بندی عادی شهریورماه سال 90 اعلام و تصریح می‌کند که درصورت تامین به‌موقع اعتبار، طرح مذکور 9 ماه زودتر از موعد به بهره‌برداری می‌رسد.

عبدالرضا ناطق معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار هرمزگان نیز با بیان این‌که طرح تعریض جاده بندرعباس - سیرجان آماده شده است و دولت 70 درصد از اعتبار مورد نیاز برای ساخت آن را متقبل می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «سرمایه‌گذاری در 30 درصد باقیمانده می‌تواند یک فرصت طلایی برای شرکت‌های خصوصی باشد. ما به‌دنبال سرمایه‌گذارانی هستیم که بتوانند اجرای 30 درصد باقیمانده را برعهده بگیرند.»

کد خبر 120031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز