همشهری‌آنلاین: مجمع عمومی کانون پژوهشگران خانه موسیقی عصر یک‌شنبه،21 آْذر در محل این نهاد موسیقایی برگزار و گزارش هیئت مدیره خوانده و انتخابات دور تازه این کانون انجام شد.

کانون پژوهشگران

به گزارش همشهری آنلاین  بعد از ارائه گزارش هیئت مدیره انتخابات برگزار شد که از میان 22 رای آقایان بهروز وجدانی‌(15رای)،حمیدرضا عاطفی(14 رای)،احمد صدری(13 رای)،جهانگیر نصری اشرفی(12 رای)، فرشاد توکلی(10 رای) به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و آقای بابک خضرایی(9 رای) و بهروز مبصری(7 رای) به عنوان اعضای علی‌البدل شناخته شدند.

علیرضا پورامید با 17 رای به عنوان بازرس اصلی و عباس شیرزادی با 4 رای به عنوان بازرس علی‌البدل این کانون انتخاب شدند.

سید ابوالحسن مختاباد و محمدرضا فیاض، رئیس و نایب رئیس کانون پژوهشگران برای این دوره نامزد نشده بودند.

هیئت مدیره کانون پژوهشگران 87

 از چپ:احمد صدری،فرشاد توکلی،جهانگیر نصری اشرفی،بهروز وجدانی،علیرضا پورامید(بازرس)،حمید رضا عاطفی، و عباس شیرزادی(بازرس علی البدل) اعضای هیئت مدیره جدید کانون پژوهشگران خانه موسیقی

پیش از رای دادن اعضاء برخی از نامزدها به طرح برخی مشکلات و مسائل پژوهشگران موسیقی پرداختند از جمله بابک خضرایی که اخیرا کتابش عنوان دوم کتاب موسیقی سال جشن خانه موسیقی را از آن او کرده بود،‌به نبود کتابخانه‌ای منسجم از نسخه‌های خطی در خانه موسیقی اشاره کرد و گفت که باید چنین کاری صورت بگیرد.

فرشاد توکلی،‌که عضو هیئت مدیره خانه موسیقی هم هست ،به استمرار حضور کانون پژوهشگران خانه موسیقی در هیئت مدیره اصلی خانه اشاره کرد و گفت که حضور کانون پژوهشگران و یکی دو عضو‌آن به عنوان بازرس و عضو هیئت مدیره سبب شده تا سوء تفاهم‌ها اندکی زدوده شود و میزان نقد پذیری هیئت مدیره افزایش یابد و این کار البته زمانی مثمر ثمر خواهد بود که این وضعیت تداوم داشته باشد و برای دوره بعد هم نمایندگانی از کانون پژوهشگران در هیئت مدیره اصلی حضور داشته باشند.

حمید رضا عاطفی دیگر نامزد این دوره که معاونت اجرایی خانه موسیقی را هم عهده‌دار است بر اجرای بخش‌هایی از ایده‌های برزمین مانده کانون تاکید کرد و مرتضی مبکی هم گفت که می‌خواهد از تجربه‌هایش در سازمان صدا و سیما برای برکشاندن کانون پژوهشگران استفاده کند.

بهروز وجدانی هم بر پی‌گیری برگزاری سمیناری برای کپی‌رایت در خانه موسیقی تاکید کرد و همچین گفت که این کانون می‌تواند با همکاری با سازمان میراث فرهنگی پروژه ثبت موسیقی اقوام مختلف ایران را استمرار بدهد.

جهانگیر نصری اشرفی که اخیرا به دبیری جشنواره موسیقی نواحی ایران منصوب شد،‌با اشاره به این که کانون پژوهشگران باید کلاس‌هایی را برای آموزش روش‌های اولیه پژوهش برای پژوهشگران و گردآورندگان موسیقی نواحی ایران فراهم کند ، به انتقاد از وضعیت اداری خانه موسیقی پرداخت و گفت که خانه موسیقی بیش از حد اداره زده شده است و باید از این وضعیت به در آید.

بهروز مبصری هم به تجربه‌هایش در ارتباط با پژوهشگران شهرستانی اشاره کرد و گفت که باید فضایی فراهم شود تا این گروه از افراد هم به عضویت خانه موسیقی و کانون در آیند.

احمد صدری هم از تجربه‌های خود در بخش موسیقی فرهنگستان هنر و نیز انجمن موسیقی گفت و اضافه کرد که امکانات در نهادهای دولتی وشبه دولتی فراوان است و می‌توان با برنامه‌ریزی از این امکانات استفاده کرد.

بر اساس همین گزارش  ابتدای این نشست،‌سیدابوالحسن مختاباد،‌رئیس هیئت مدیره کانون و بازرس خانه موسیقی ضمن قدردانی از اعضای هئیت مدیره و بیان این نکته که آنچه در دو سال اخیر در 34 نشست این کانون به بحث گذاشته شد، همه در فضایی منطقی و دوستانه و دموکراتیک بود و منطق و روش و عقلانیت مهمترین عاملی بود که در مباحث و مصوبه‌ها موج می‌زد و امید که هیئت مدیره آینده هم بتواند همین منش و شیوه را در برگزاری جلسات استمرار دهد

او سپس  به ارائه گزارشی مختصر از فعالیت‌های این کانون پرداخت. که متن آن در زیر می‌آید:

هئیت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی چند وظیفه را در دستور کار دوره جدید خود قرار داد.
اول:ارائه طرح‌هایی برای ارتقای خانه موسیقی و عمومی‌تر کردن وظایف این هیئت که برخی از آنها اجرا شد و برخی دیگر نه.
1- طرح برگزاری کنفرانس چندصدایی که از سوی آقای فیاض به کانون ارائه و در آنجا درباره‌اش بحث شد و بعد از تصویب به هیئت مدیره اصلی فرستاده شد که آنجا هم مورد تایید قرار گرفت. و در نهایت مقرر شد که سمیناری با کمک فرهنگستان هنر برگزار شود که متاسفانه این کار صورت نپذیرفت.

2- طرح آرشیو خانه موسیقی که از سوی آقای فرشاد توکلی کانون ارائه شد و به دلیل اختلاف نظر میان هیئت مدیره اصلی و هیئت مدیره کانون بر سر چگونگی اداره این آرشیو به انجامی نرسید.

3- طرح جلسات نقد در فرهنگستان هنر که با دعوت از مسئول وقت بخش موسیقی فرهنگستان و برگزاری جلسه با ایشان در نهایت اصل طرح مورد پذیرش طرفین قرار گرفت و مقرر شد آقای محمدرضا فیاض به نمایندگی از کانون این جلسات را اداره کنند که به دلیل تحولات سیاسی بعد انتخابات و وضعیت فرهنگستان این کار ادامه پیدا نکرد.

4- طرح تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه کمیته حل اختلاف که چند جلسه برگزار شد و نیمه کاره ماند که امیدواریم هیئت مدیره بعدی این کار را استمرار دهد.

5- طرح برگزاری سی‌امین سال درگذشت زنده‌یاد علینقی وزیری با همکاری دانشگاه تهران که به رغم تعیین جزییات وتاریخ برگزاری و حتی تعیین سخنرانان و موضوعات سخنرانی ،‌ به دلیل تحولات سیاسی برگزار نشد.

6- طرح راه‌اندازی کتابخانه و‌آرشیو خانه موسیقی که برخی از کتاب‌های تکمیلی توسط آقای توکلی و با بنی که خانه موسیقی در اختیارشان قرار داد خریداری شد و هم اکنون در ساختمان پایین قرار دارد که به رغم پی‌گیری‌های هیئت مدیره و حتی موافقت هیئت مدیره اصلی متاسفانه در نهایت بودجه و امکانات برای اجرای این کار در اختیار ما قرار داده نشد ، در حالی که ما حتی فردی را آوردیم که برآورد مالی کار را داد و طرح قفسه‌بندی آرشیو و کتابخانه را که هیئت مدیره اصلی همکاری لازم را نکردند در حالی که ما پیش بینی‌مان این بود که بودجه این کار را هم مثل گذشته می‌توانستیم از محل بنی که در اختیار خانه موسیقی قرار می‌گرفت تامین کرد.

7- طرح برگزاری سمینار هفت روزه در جشنواره موسیقی فجر سال 1387 با عنوان بررسی سه دهه موسیقی انقلاب که به خوبی و با کیفیت مطلوب برگزار شد و صورت مکتوب آن هم به صورت سی‌دی تهیه شدو البته کل این سمینار باعکس و محتوای ارائه شده در همشهری‌آنلاین هم به صورت یک پرونده در دسترس همگان قرار داده شده است.

8- طرح توسعه سایت خانه موسیقی که کل کار را آقای عاطفی که بازرس کانون بود بر عهده داشتند و از طرف کانون هم یک نفر به ایشان معرفی شد برای برنامه‌نویسی سایت راه اندازی آن بر اساس نیازهایی که خانه موسیقی می‌خواهد.این کار فکر کنم دیگر مراحل نهایی خودش را طی کرده و در آینده نزدیک سایت اصلی بالا خواهد آمد.

9-پیشنهاد برگزاری سمیناری یک‌روزه برای حقوق مولف و مصنف در موسیقی که قرار بود آقای وجدانی دبیری‌آن را بر عهده بگیرد که طرح عقیم ماند.

10- بررسی طرح کتاب سال که از سوی هیئت‌مدیره به کانون ارجاع شد و در نهایت برگزاری نخستین دوره این جایزه و معرفی برگزیدگان در سه شاخه. این طرح چند جلسه در کانون مورد بررسی قرار گرفت و تکمیل شدو سپس دبیری این بخش هم بر عهده یکی از اعضای کانون قرار گرفت و در نهایت به جز آقای پورتراب که از کانون مدرسان در بخش داوری کار می‌کردند ،‌دو داور دیگر (آقای وجدانی و آقای اسعدی) از کانون پژوهشگران بودند.

11- تدوین بسته دفاع از حقوق مولف و مصنف که چند جلسه در کانون مورد بررسی قرار گرفت و هیئت مدیره بعدی باید این طرح را ادامه دهد.

هیئت مدیره کانون پژوهشگران 87

 از راست: فرشاد توکلی،بهروز مبصری،بهروز وجدانی،محمدرضا فیاض،سید ابوالحسن مختاباد(اعضای هیئت مدیره) و حمید رضا عاطفی (بازرس) کانون پژوهشگران در هنگام ارائه گزارش به مجمع عمومی

مختاباد همچنین گفت:چند پیشنهاد هم به هیئت مدیره داده شد که برخی مورد موافقت قرار گرفت و برخی هم پی‌گیری نشد.
1- ارسال اسامی 57 نفر از اعضای کانون برای گرفتن بن کتاب در هنگام نمایشگاه کتاب که متاسفانه پی‌گیری نشد.
2- طرح به هیئت مدیره برای این که هر کانونی که ایده یا طرحی را به هیئت مدیره ارائه می‌کند نسخه‌ای از‌آن را هم برای بررسی به کانون پژوهشگران بدهد تا طرح سنجیده‌تر و پخته‌تر شود.

4- تسری فرم عضویت کانون پژوهشگران به سایر کانون‌ها به دلیل مشکلات ساختاری که در فرم‌های عضویت کانون‌ها و آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌های این کانون‌ها وجود دارد.

3- ارائه نامه به استان‌ها که از طریق آقای مبصری پی‌گیری شد برای این که بر اعضای کانون اضافه شود که تا آنجایی که من اطلاع دارم این کار نتیجه‌ای نداد. اگر چه ما در دوره تازه 9 عضو تازه به مجموعه اعضای کانون اضافه شده است که دو تن پیوسته، دو تن وابسته دو و 5 تن دیگر عضو وابسته یک شدند.

رئیس کانون پژوهشگران خانه موسیقی پی‌گیری شکایت آقای نصری اشرفی از حوزه هنری و مکاتبه برای حل اختلافات ایشان با آن نهاد که در نهایت خود ایشان با طرف مقابل به توافق رسیدند را از دیگر اقدامات این کانون بر شمرد.

مختاباد در پایان با ارائه آماری گفت:کانون پژوهشگران 92 عضو دارد که از این تعداد،45 تن عضو پیوسته،31 تن عضو وابسته یک، و 16 نفر عضو وابسته دو هستند که 36 نفر از اعضای این کانون هم از طرف خانه موسیقی بیمه شدند.

عکس‌:عطاء نویدی

کد خبر 123153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز