سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

به‌دنبال اعتراض گسترده مقامات و دولت‌های غربی به محاکمه جدید و افزایش حکم محکومیت میخائیل خودورکوفسکی میلیاردر مخالف کرملین، وزارت خارجه روسیه دیروز این واکنش را محکوم کرد.

خودورکوفسکی

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای آمریکا و اروپا را به تلاش برای دخالت در امور داخلی روسیه از طریق مداخله در یک محاکمه قضایی معمولی متهم کرده و این اقدام را غیرقابل‌قبول خواند. خودورکوفسکی از صاحبان شرکت نفتی یوکاس در سال ۲۰۰۳ به جرم کلاهبرداری و مالیات‌گریزی به 8 سال زندان محکوم شد. این هفته و با نزدیک شدن زمان پایان دوره حبس او، دادگاه جدیدی برایش تشکیل شد تا او را به اتهام پول‌شویی و اختلاس تحت محاکمه مجدد قرار دهد. این دادگاه روز دوشنبه‌ خودورکوفسکی را مجرم شناخت اما حکم قطعی‌اش را هنوز اعلام نکرده‌است.

کاخ سفید روز دوشنبه نسبت به حکم خودورکوفسکی ابراز نگرانی عمیق کرده و محاکمه او را اجرای گزینشی عدالت خوانده است. گیدو وسترویله، وزیر خارجه آلمان نیز آن را گامی به عقب برای روسیه دانسته است. به گفته برخی منتقدان، ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه احتمالا درصدد نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ و نگران است که خودورکوفسکی همچون گذشته از مخالفان سیاسی او حمایت یا این بار حتی آنها را رهبری کند.

خودورکوفسکی پیش از دستگیری، در دوران ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین از گروه‌های سیاسی مخالف پشتیبانی می‌کرد. گفته می‌شود که پوتین کینه زیادی از این میلیاردر روس به دل دارد و حتی در یکی از گفت‌وگو‌هایش او را دزد خوانده و گفته‌بود که باید در زندان بماند. خودورکوفسکی که ۴۷ سال سن دارد، زمانی ثروتمندترین شهروند روسیه بود. صدها نفر از طرفداران او روز دوشنبه در بیرون از دادگاه تجمع کرده و علیه پوتین شعار دادند.

اکنون این محاکمه و حکم جدید برای خودورکوفسکی روابط رو به بهبود روسیه و غرب را با تنشی جدید رو‌به‌رو کرده‌است. در یکسال اخیر غرب برای امتیاز‌گیری از روسیه در مسائل کلان جهانی، از انتقاد از وضعیت حقوق بشر در این کشور خودداری می‌کرد و دیگر مانند گذشته به این موضوع اشاره نمی‌کرد اکنون اما این موضوع بار دیگر روابط میان دوطرف را تحت‌تأثیر قرار داده‌است.

کد خبر 124334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز