چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: روغن زیتون، عصاره میوه زیتون است و یکى از پرطرفدارترین روغنهاى گیاهى است که نه تنها طعم خوبى دارد بلکه سرشار از خاصیت است.

روغن زیتون

تمام چربی‌هایی که می‌خوریم بد نیستند و در واقع لازم است در برنامه غذایی خود حتما مقداری چربی، بگنجانیم چرا که چربی‌ها، کمک خوبی برای جذب مواد غذایی در بدن هستند.

برخی از چربی‌ها به سلامت بدن کمک می‌کنند و برخی دیگر، موجب بیماری‌ می‌شوند. پس باید آن نوع از چربی را انتخاب کنیم که سلامت بدن را تضمین کند و روغن زیتون نیز، از همین دسته است.

روغن زیتون حاوی چربی اشباع نشده است که نوع خوب چربی محسوب می‌شود. چربی‌های اشباع نشده، سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) می‌شوند.

تاریخ استفاده از روغن زیتون به هزاران سال پیش برمی‌گردد و هومر شاعر یونانی از این چربی به عنوان طلای مایع یاد می‌کند.

تحقیقات جدید نیز حاکی از فواید سلامتی این چربی مفید برای بدن است.

محققان طی تحقیقی که روی 8 مرد دارای اضافه وزن انجام دادند و نتایج آن در مجله "نوتریشن" در سپتامبر 2003 نیز به چاپ رسید به اثرات شگفت‌انگیز این ماده غذایی برای کاهش وزن پی بردند.( در این بررسی تنها از روغن زیتون، به جای چربی‌های اشباع شده استفاده شد و هیچگونه تمرینات ورزشی همراه با آن صورت نگرفت).

برخی از بیماری‌ها که با مصرف روغن زیتون قابل پیشگیری هستند عبارتند از:

• بیماری‌های قلبی

سرطان روده

• زخم معده

دیابت

• عفونت ادراری

• التهاب

یکی از امتیازات بزرگ روغن زیتون نسبت به دیگر روغن‌ها،‌ استفاده از آن به صورت خام و تصفیه نشده است. از اینرو، این روغن سرشار از ویتامین E, D, C, B2, B1, A و K است.

از این روغن به خاطر اثرات مثبتی که بر روی پوست و مو دارد به عنوان روغن زیبایی نیز یاد می شود.

www.summittotalhealth.com

کد خبر 124363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز