همشهری آنلاین: این روزها در لاس وگاس پیدا کردن یک کامپیوتر تبلت راحت‌تر از پیدا کردن تاکسی است!

به گزارش رویترز، نمایشگاه تازه‌های فن‌آوری CES2011 در شهر لاس وگاس امسال شاهد موج بی سابقه معرفی کامپیوترهای تبلت توسط شرکت‌های مختلف است.

 بسیاری از تحلیل‌گران از تب و تاب شرکت‌ها برای رقابت با آی‌پد اپل شگفت زده‌شده‌اند ولی به نظر می‌رسد هنوز محصولی که بتواند محبوبیت آی‌پد را زیر سوال ببرد در چند روز اول این نمایشگاه معرفی نشده‌است.

 موتورولا، RIM، ایسوس و دل تنها چند شرکتی هستند که غرفه‌های خود را پر کرده‌اند از تبلیغات کامپیوترها تبلت خود. به نظر ریچ بیر، مدیر شرکت نیمه رساناهای Freescale که برای کامپیوترهای تبلت و موبایل پردازنده تولید می‌کند می‌گوید رقبای اپل هنوز در مرحله سنجش بازار هستند. "بسیاری امیدوارند اپل بلایی که سر بازار پخش MP3 با آی‌پاد آورد بر سر بازار تبلت نیاورد."

 پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد کامپیوترهای تبلت در سال 2011 نسبت به سال 2010 سه برابر شود و به 50 میلیون برسد و اپل نیز بیشتری سهم از این تعداد دستگاه را خواهد داشت.

 البته با وجود شروع موفق اپل در تولید تبلت، رقبای آن هم هرگز عقب نشینی نکرده‌اند. شرکت سونی اعلام کرده قصد دارد تا سال 2012 دومین تولید کننده تبلت در جهان شود و مدیر بازاریابی مشتریان شرکت دل می‌گوید "اپل نمی‌تواند برای همیشه بازار تبلت را در انحصار داشته باشد."

 در نمایشگاه CES امسال بسیاری از شرکت‌ها، تبلت‌ها خود را برای رقابت با اپل به سیستم عامل اندروید گوگل مجهز کرده‌اند. البته بسیاری هم هنوز منتظر انتشار نسخه جدید این سیستم عامل به نام HoneyComb هستند.

 اوجش دسایی، مدیر بازاریابی شرکت Nvidia‌ که پردازشگرهای دو هسته‌ای تگرا2 آن در ساخت تبلت‌های دل  توشیبا به کار می‌رود می‌گوید کلید یک بازار تبلت که در انحصار اپل نیست، معرفی نسخه به روزسانی شده سیستم عامل اندروید است. "گوگل نشان داده با هر به‌‌روزرسانی بهتر و بهتر می‌شود."

 در این بین توجه ویژه‌‌ای به تبلت‌های ساخت RIM‌ و HP‌ می‌شود چرا که این دو شرکت از سیستم عامل اندروید استفاده نمی‌کنند.

 لپ‌تاپ 7 اینچی شرکت RIM به نام بلک‌بری Playbook که قرار است ماه فوریه یا مارچ به بازار بیاید در اولین روزهای نمایشگاه نظرات مثبت تحلیل‌گران را در پی داشت.

 شرکت HP هم قرار است در مراسمی در ماه فوریه تبلت جدید خود که با سیستم عامل webOS کار خواهد کرد را معرفی کند. HP‌ این سیستم عامل را بعد از خرید شرکت Palm‌ در سال 2010 طراحی کرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز