سهیلا نیاکان: خانه حراج کریستی یا کریستیز (Christie's) برای اولین بار در سال ۱۷۶۶ در لندن تشکیل شد. در ۵ دسامبر این سال ، شخصی به نام "جیمز کریستی" برای اولین بار در دنیا خانه حراجی با عنوان" خانه حراج کریستی" را تاسیس کرد.

تلاش های این شخص خیلی زود به ثمر نشست و نام این خانه حراج به عنوان مرکزی مهم برای مبادلات هنری بر سر زبان‌ها افتاد.

جیمز کریستی دوست صمیمی و نزدیک "توماس گینز برگ" نقاش بود و تنها پرتره‌ای که از او باقی مانده توسط این نقاش کشیده شده است.

خانه حراج کریستی (christies) بعد از مرگ بنیانگذار آن همچنان به فعالیت خود ادامه داد وطی قرن های ۱۹ و ۲۰  به عنوان بزرگترین محل مبادله آثار هنری شناخته شد.

این خانه حراج از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۹ در قالب یک شرکت سهامی عام فعالیت می کرد، اما بعد از این تاریخ یک فرانسوی به نام "فرانسیس پینال" مالکیت خصوصی آن را بر عهده گرفت تا در رقابت با خانه های حراجی چون ساتبی پیروز میدان باشد.

دفتر اصلی این خانه حراج از سال ۱۸۲۳ تاکنون در خیابان "کینگ استریت" لندن ثابت بوده است، ضمن اینکه دفتر دیگری هم در "ساوت کینگستون" دارد.

کریستیز دارای دفاتر اصلی در خیابان کینگ در لندن، انگلستان و راکفلر پلازا در نیویورک آمریکا است.

این خانه حراج در حال حاضر ۸۵ شعبه در ۴۳ کشور جهان دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شعبات نیویورک، پاریس، لس آنجلس، دبی، آمستردام، هنگ کنگ، رم و برلین اشاره کرد.

موفقیت هنرمندان ایرانی سبب شده این موسسه آثار ایرانیان را هم عرضه کند

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹