سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین-زهره بانی: با توجه به رشد روزافزون حضور کامپیوتر در زندگی، دانستن روش صحیح و سریع تایپ کردن لازم است.

آموزش تایپ به کودکان

تایپ کردن یک مهارت بسیار ارزشمند است که کودکان می‌توانند با فراگیری آن در تمام طول عمر خود از آن بهره ببرند.

برای آموزش تایپ به کودکان در منزل باید ابتدا لوازم مورد نیاز را مهیا کرده و در مورد شکل آموزش نیز اطلاعاتی داشته باشید. به این طریق تایپ در همه جا و در هر شرایط قابل آموزش دادن است.

از آنجایی که کودکان نمی‌توانند منطق و ضرورت فراگیری تایپ کردن را درک کنند، یکی از بهترین روش‌های آموزش تایپ به کودکان بازی‌ها هستند که این بازی‌ها را هم می‌توان خریداری کرد هم می‌توان از روی سایت‌ها دانلود کرد. در این بازی‌ها ابتدا حروف الفبا معرفی می‌شوند و گام به گام جای آنها روی صفحه کلید معرفی می‌شوند و با تمرین‌هایی که ارایه می‌شود به سمت تایپ کردن صحیح و روان پیش می‌رود. دستورالعمل زیر می‌تواند یاریگر شما در آموزش کودکان باشد:

آموزش تایپ به کودکان

  •  ابتدا صفحه کلید را به کودک بشناسانید، برای آموزش تایپ، کودکان باید صفحه کلید را به خوبی بشناسند.
  • به کودکان نشان دهید هر انگشت را برای کدام کلید استفاده کنند. بعد از اینکه جای کلیدها را فرا گرفتند نوبت این است که بیاموزند هر یک از انگشت‌ها برای کدام کلیدها استفاده می‌شوند. ضمنا سایت‌هایی وجو دارند که شما می‌توانید برای آموزش تایپ از آنها کمک بگیرید. در این سایت‌ها هم امکان تمرین در فضای سایت وجود دارد هم این تمرینات می‌توانند به صورت تکلیف و مشق انجام شوند.
  • کودکان را در حالیکه تایپ می‌کنند، ببینیدو به آنها فرصت کافی بدهید تا کاربرد صحیح انگشتان‌شان را بیاموزند و به اندازه کافی برای آن تمرین کنند و هر جایی که نیاز به آموزش و راهنمایی داشتند به آنها کمک کنید.
  •  کارهای آنها را مرور کنید، حتی اگر آنها فقط کارهای تمرینی برای فراگیری جای انگشتان‌شان باشد. همینطور که تمرینات پیش می‌رود، کودکان در مورد جای انگشتان‌شان مسلط می شوند و به جای تایپ کلمات تمرینی نامفهوم شروع به تایپ جدی می‌کنند. زمانی‌ که کودکان تایپ می‌کنند، شما کارهای تمرینی آنها را بخوانید.
  • بگذارید هر چقدر وقت که نیاز دارند، زمان در اختیار داشته باشند، زیرا خود صفحه کلید به مرور تمرین و یادگیری را برای آنها آسان خواهد کرد.
  • نظارت نزدیک و مستمرتان را روی کار و تمرینات کودکان ادامه دهید زیرا کودکان تمایل زیادی به میان بر زدن و از زیر کار در رفتن دارند. اگر تمایل دارید این آموزش به روش صحیح در مورد فرزندتان اعمال شود باید با آنها همراه باشید و همراهی کنید تا مطمئن شوید که به روش صحیح عمل می‌کنند. برای آموزش تایپ به کودکان با آرامش کامل برای این کار وقت بگذارید و به کودکان هم آرامش بدهید ضمن اینکه تمرین کافی برای کسب مهارت برای آنها تعیین می‌کنید.
  •  به کودکان اجازه دهید زمانی‌که از تمرینات خسته شدند، کمی بازی کنند و بدین طریق بتوانند انرژی لازم برای ادامه کار را پیدا کنند.

توجهات و هشدارها
- اگر شما حین تمرینات، به کار فرزندتان نظارت نکنید ممکن است تصمیم بگیرد دو انگشتی تایپ کند. مانند بسیاری از کسانی که دو انگشتی و شاید هم خوب تایپ می‌کنند اما این روش صحیح کار نیست.
- کلیدهای لازم آموزش تایپ کردن عبارتند از: زمان لازم، آرامش و تمرین
- دقت کنید که تمرینات به صورت پیوسته انجام شوند و بین تمرینات وقفه طولانی مدت نیفتد.
- بازی‌ها راههای مناسبی برای جذب کودکان برای یادگیری مهارت تایپ هستند.
- به خاطر سپردن صفحه کلید به مرور زمان میسر می‌شود و هر چه کودکان بیشتر تمرین کنند بهتر جای کلیدها را پیدا می‌کنند.

http://www.thebookchook.com

http://www.ehow.com

کد خبر 128869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز