گروه اقتصادی: سرنوشت مبهم پرداخت یارانه شیر در سال آینده در شرایطی ادامه دارد که اخیرا میزان عرضه شیر یارانه‌ای در برخی فروشگاه‌های سطح شهر کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ما در چند روز اخیر شرکت‌های لبنی متولی عرضه شیر یارانه‌ای با کاهش سهمیه شیر واحدهای توزیعی سطح شهر، تخصیص حداقلی سهمیه شیر 350تومانی را منوط به دریافت بقیه سهمیه شیر به‌صورت غیریارانه‌ای و قیمت 570تومانی کرده‌اند. این اقدام شرکت‌های لبنی با مقاومت برخی واحدهای توزیع شیر در سطح شهر از دریافت سهمیه شیر یارانه‌ای مواجه شده و این واحدها در مراجعه مصرف‌کنندگان، کاهش عرضه را عامل نداشتن شیر سهمیه‌ای قلمداد می‌کنند. دراین‌رابطه با مجید علی‌داد، رئیس اتحادیه‌تعاونی‌های لبنی گفت وگو کرده‌ایم.

  • علت کاهش سهمیه شیر یارانه‌ای و الزام واحدهای خرده‌فروشی به دریافت بخشی از سهمیه قبلی در قالب شیر آزاد چیست؟

کاهش میزان سهمیه شیر یارانه‌ای در استان‌های مختلف کشور متفاوت بوده است چرا که براساس قرارداد منعقد شده وزارت بازرگانی با اتحادیه‌های لبنی تا پایان امسال باید 2میلیون و 650 هزار تن شیر یارانه‌ای در سراسر کشور توزیع می‌شد اما میزان بودجه تخصیص یافته برای توزیع شیر یارانه‌ای در معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و وزارت بازرگانی تنها برای توزیع 2میلیون و 300 هزار تن شیر یارانه‌ای تا پایان سال تخصیص داده شده و با این روند مقرر شده تا عرضه شیر یارانه‌ای در استان‌هایی که تا‌کنون سهمیه شیر یارانه‌ای خود را به میزان بیشتری دریافت کرده‌اند، برای رسیدن به سقف میزان بودجه تخصیص یافته کاهش یابد.

  • وعده‌ پرداخت یارانه شیر به صنایع لبنی تا چه حد محقق شده است؟

با وجود وعده‌های قبلی برای پرداخت یارانه شیر به صنایع لبنی و دستور نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای بررسی و پرداخت یارانه معوق این واحدها، اکنون با گذشت بیش از 40 روز این وعده محقق نشده است. با این شرایط 30درصد یارانه توزیع شیر از ابتدای سال تا آبان ماه هنوز به صنایع لبنی پرداخت نشده و از سوی دیگر خبری از پرداخت یارانه شیر از آبان ماه تا پایان سال هم نیست.

  • وضعیت پرداخت یارانه شیر در سال آینده چگونه خواهد بود؟

هنوز راهکار خاصی برای تعیین قیمت شیر یارانه‌ای یا چگونگی پرداخت این یارانه در سال آینده ارائه نشده که این امر سردرگمی اتحادیه‌های لبنی و دامداران را به همراه داشته است؛ چرا که پرداخت نشدن این یارانه فشار بر اتحادیه‌های لبنی و دامداران برای تامین نقدینگی خرید علوفه را بیشتر خواهد کرد. این در حالی است که اتحادیه حتی با پرداخت یارانه شیر به دامداران و کاهش قیمت تمام شده تولید موافق است.

  • کم‌فروشی یا افزایش قیمت لبنیات طی چند هفته اخیر را تا چه حد می‌پذیرید؟

واحدهای لبنی هیچ افزایش قیمتی پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نداشته‌اند و کم‌فروشی این محصولات را رد می‌کنم. به‌دلیل اینکه کارخانه‌ها در حال کاهش دریافت میزان شیر یارانه‌ای و تبدیل واحدها هستند ناچار به افزایش تولید و عرضه محصولات در بازار شده‌اند که این امر کاهش قیمت برخی فراورده‌های لبنی به‌دلیل شکل‌گیری بازار رقابتی را به‌دنبال داشته است.

  • پیش‌بینی شما از وضعیت قیمت لبنیات در سال آینده چیست؟

به‌دلیل مشخص نشدن نرخ شیر یارانه‌ای در سال آینده، میزان 30 درصد شیر یارانه‌ای که تا‌کنون عرضه می‌شده با مبهم‌بودن وضعیت عرضه در بازار سرگردان خواهد شد و با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم فشار مضاعفی به دامدار وارد شده و شیر تولیدی دامداران روی دستشان مانده و هزینه‌های سنگین تولید علوفه روند کشتار دام‌های شیری را تشدید خواهد کرد. از سوی دیگر اکنون دامداران و کارخانه‌های لبنی در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

 

کد خبر 129269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز