جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرهاد مشیری در سال ۱۳۴۲ در شهر شیراز به دنیا آمد.

فرهاد مشیری

پدرش مالک چند سینما در شیراز بود و فرهاد از همان نوجوانی به سینما و هنر علاقه مند شد. او شیفته طراحی و نقاشی بود و پدرش که با هنر آشنا بود او را تشویق می کرد.

همین عشق و علاقه و مهارت نسبی او در طراحی باعث شد که در سال 1358 به ایالات متحده برود و در حومه لس آنجلس ساکن شود.

مشیری در آنجا تحصیلات مقدماتی اش را به پایان برد و در سال 1360 در انستیتوی هنر کالیفرنیا ثبت نام کرد ، در زمانی که هنرمندانی چون جان بالداساری و مایکل اشر در این مدرسه تدریس می کردند. بنابراین دوران تحصیل او در این آکادمی با یکی از دوره های درخشان این مدرسه مصادف شد.

اولین نمایشگاه هایش را هم در لس آنجلس برگزار کرد که یک چیدمان ویدیویی گروهی در سال 1366 با نام "پایان" و یک چیدمان در گالری Black Salad در سال 1367 بود.

اگر چه کار او از ابتدا با تصویر و سینما و ویدیو آرت آغاز شد اما از سومین نمایشگاهش در گالری دوروتی گلدین معطوف نقاشی و میکس مدیا شد.

او پس از 12 سال اقامت در ایالات متحده، در سال 1368 به ایران بازگشت و از آن پس به کار تهیه و تولید فیلم های انیمیشن کامپیوتری و کتاب برای کودکان به سفارش سازمان یونیسف پرداخت.

پس از آن نیز یکسره به کار نقاشی پرداخته است.

در سال 1378 فرهاد مشیری با الهام از خم ها و کوزه های سفالینی که در شیراز دیده بود یک سلسله نقاشی کشید که بعدها به "نقاشی های کوزه" معروف شدند.

این آثار، نقاشی هایی مینی مال از کوزه های سفالین در بوم های بزرگ، تخت و با پس زمینه هایی تک رنگ بودند که به روی نقش سطح کوزه ها، کلمات یا عباراتی ساده چون "عشق"، "گذشته، گذشته است" یا "فقط من" در قالب خطاطی و خوشنویسی ایرانی، با مرکب و رنگ و حروف درشت حک شده بود.

این آثار خیلی زود مورد توجه هنر دوستان و منتقدان هنر قرار گرفت و زینت بخش دیوارهای مجموعه داران آثار هنری شد.

دوره ای پربار از نمایشگاه هایش، متشکل از نقاشی و چیدمان ها بود، دوره ای از چیدمان های سفره هایش با بشقاب هایی نقش دار، با رویکردی جدید برای رسیدن به نوعی پاپ آرت جدید ایرانی.در این مجموعه آثار، او با شمایل هایی متأخرتر مردمی و بومی به عنوان نقش بر کف بشقاب ها و دیس هایش کار می کرد.

عکس هایی از هنرمندان، چهره های مشهور، شمایل های محبوب مردم در نوعی ارائه کیچ مانند، چیده شده بر روی سفره های دراز ایرانی بر سبزه زار باغ ها و زیر سایه سار درختان.

نمونه دیگر استفاده مشیری از شمایل های جهانی را می‌توان در قالیچه پرنده (1386) یافت، اثری که با قیمت بی‌سابقه‌ای در حراجی کریستی به فروش رفت.

 

کد خبر 130098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز