شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه اجتماعی -‌ مینا شهنی: بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی 3 سال است که بابت همسان‌سازی‌ حقوق از دولت طلبکارند.

سازمان تامین اجتماعی

قانون بودجه سال 1388 کشور، دولت را به پرداخت 2هزار و 500میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرحی به نام همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی موظف کرد و بر همین اساس قرار بود تا این مبلغ برای همسان‌سازی‌ حقوق‌ها بر اساس روشی که از سوی کارشناسان صندوق تأمین اجتماعی تعریف شده بود، مصرف شود، اما با گذشت 3سال از این ماجرا هنوز هم بازنشستگان به خواسته‌شان نرسیده‌اند.

رضا پاکزاد، رئیس کانون بازنشستگان تهران بزرگ، در این‌باره گفت: طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان در سال 88 به اجرا درآمد، اما همان سال هم با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد که از سوی مسئولان نادیده گرفته شد، اما سال بعد همین طرح هم اجرا نشد؛ یعنی با اینکه انتظار داشتیم که این طرح همه‌ساله اجرا شود، با کمال تعجب در سال 89 خبری نشد.

او با اشاره به اینکه برای سال90 هم مذاکراتی انجام شده است، ‌توضیح داد: برای امسال هم صحبت‌هایی شده که هنوز به نتیجه نرسیده‌است و معلوم نیست که برای امسال چه تصمیمی گرفته می‌شود.اما سرپرست معاونت امور اجتماعی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از استمرار اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داده است. صمدالله فیروزی به ایسنا گفت: افزایش حقوق ناشی از اجرای همسان‌سازی که ماهانه رقمی بین 14 تا 84هزار تومان است، بر اساس جدول پیش‌بینی شده در حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی اعمال می‌شود.

به گفته فیروزی، اعتبار مصوب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با بازنشستگان کشوری در سال88، حدود 2هزار و 500میلیارد تومان بود که از این مبلغ، تاکنون 975میلیارد تومان به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت و برای ترمیم حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی هزینه شده است.

دامنه‌ اعتراضات بازنشستگان از سال 88 تا‌کنون بر یک نکته تأکید خاص داشته است‌. آنها معتقدند که قانون بودجه عموما برای یکسال نوشته می‌شود و می‌توان نتیجه گرفت که 2هزار و 500میلیاردی که در قانون بودجه 88 در نظر گرفته شده، برای اجرای همسان‌سازی‌ در همان سال بوده است؛ حال‌آنکه مسئولان تأمین اجتماعی تمامی میزان مبلغ تعیین‌شده برای انجام این کار را در سال88 اختصاص نداده‌اند و از این استدلال، بازنشستگان نتیجه می‌گیرند که طرح به درستی اجرا نشده است؛ چرا که اگر بنا بود طرح همسان‌سازی‌ به صورت کامل اجرا شود، می‌بایست تمام مبلغ تعیین شده صرف می‌شد.

از سوی دیگر دولت هرگز این بودجه تعیین‌شده را به‌طور کامل به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت نکرده است؛ یعنی هر چند دولت از سوی نمایندگان مجلس مکلف شده بود تا بودجه تعیین شده را به این کار اختصاص دهد اما به دلایلی ناگفته این کار را انجام نداده و اجرای این طرح دچار اختلال شده است که این مسئله نیز از سوی بازنشستگان اعتراض‌هایی را به همراه داشته اما به هر حال تلاش‌ها و اعتراض‌های بازنشستگان در 3سال گذشته راه به جایی نبرده است.

حالا با ورود به سال90 بازنشستگان معترض همچنان منتظرند که بدانند تکلیف اجرای طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان به کجا خواهد رسید؛ هر چند هنوز میزان افزایش حقوق سالانه این بازنشستگان نیز تعیین نشده است و رحمت‌الله حافظی در جواب اینکه امسال چند درصد به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد، اعلام کرده که منتظر مصوبه دولت است.

کد خبر 131844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز