شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدود شش ماه پس از پیروزی جنجالی در انتخابات ریاست جمهوری و چهار هفته پس از بازداشت لوران باگبو، سلف برکنار شده اش، الحسن اوتارا روز جمعه در ابیجان سوگند قانون اساسی را برای تصدی ریاست جمهوری یاد کرد.

اوتارا سوگند ریاست جمهوری یاد کرد

خبرگزاری اتریش از ابیجان گزارش داد، پیش از این شورای قانون اساسی این کشور غرب آفریقایی می بایست نتایج انتخابات ریاست جمهوری را مورد تجدیدنظر قرار دهد. در همین حال، مقامات ساحل عاج از ورود وکیل فرانسوی باگبو به این کشور جلوگیری کردند.

اوتارا ماه نوامبر سال گذشته میلادی بنا به اعلام کمیسیون انتخابات توانست در دور دوم انتخابات با کسب 54 درصد آرا پیروز شود. هواداران باگبو که بر شورای قانون اساسی مسلط بودند، وی را پیروز انتخابات می دانستند. اما نهایتا روز پنجشنبه این شورا نتیجه اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را تایید کرد.

 هزار کشته

اندکی پیش از این، ساحل عاج وارد جنگ داخلی شد که نزدیک به هزار کشته بر جا گذاشت و به همین خاطر نیروهای سازمان ملل و فرانسه وارد عمل شده و باگبو را بازداشت کردند. دولت جدید به سختی توانست نظم را به ابیجان و دیگر بخش های این کشور بازگرداند. روز 28 آوریل مردان اوتارا ابراهیم کولیبالی (Ibrahim Coulibaly) معروف به IB را پس از آنکه از انحلال گروه شبه نظامی اش سرباز زد، کشتند. اوتارا از کولیبالی 47 ساله به خاطر ایفای نقش در نبرد علیه باگبو تقدیر کرده بود، اما به وی سمتی نداد.

یک کمیسیون تحقیق بین المللی که تازه یک هفته است به ساحل عاج رفته، قرار است نتایج تحقیقات انجام گرفته در ماه های گذشته - به ویژه در خصوص حمله به غیرنظامیان - را بررسی کند. باگبو قرار است به خاطر نقض حقوق بشر در حدود 10 سال ریاست جمهوری اش در برابر دادگاه پاسخگو باشد.

کد خبر 134292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز