مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه شهری: با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ایستگاه متروی شهید دکتر حبیب‌الله در خط 4 مترو به بهره‌برداری رسید.

مترو

به گزارش همشهری این ایستگاه علاوه بر ساکنان خیابان‌های شهید حبیب‌الله، بلوار زنجان و استاد معین، مراکز مهمی نظیر دانشگاه صنعتی شریف و ستاد فرماندهی بسیج ناحیه غرب تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنا بر این گزارش، ساکنان این ایستگاه فعلا می‌توانند طی ساعات 11 تا 13 استفاده کنند اما پس از ورود قطارهای جدید به شبکه مترو ساعات خدمت رسانی به همراه ایستگاه‌های توحید و میدان آزادی به‌صورت تمام‌وقت خواهد شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی حبیب‌الله طی سخنانی 2 چالش اصلی شهر تهران را یکی مربوط به آلودگی هوا و آلودگی صوتی و چالش دیگر را مربوط به بافت فرسوده شهر تهران دانست.وی گفت: تجربه دنیا، بررسی‌های علمی، تجزیه و تحلیل‌های ستادی و خردجمعی این را به ما دیکته می‌کند که ستون فقرات حل معضل آلودگی هوا و آلودگی صوتی، گسترش حمل‌ونقل عمومی است و محور و پایه اصلی حمل‌ونقل عمومی نیز حمل‌ونقل ریلی است که هم پایایی و هم پویایی دارد.
به گفته قالیباف در طرح جامع شهر تهران و برنامه 5 ساله مدیریت شهری نیز بر حمل‌ونقل ریلی تاکید شده است به همین دلیل است که سرعت ساخت مترو را طبق برنامه از سالی 3 کیلومتر به سالی 15 کیلومتر رساندیم تا بتوانیم ظرف 5 سال میزان خطوط مترو را به 218 کیلومتر برسانیم.

وی ضمن استقبال از نگاه نقادانه به مدیریت شهری خواستار رعایت انصاف در این‌باره شد و گفت: گرچه هیچ ادعایی نداریم اما در 6 سال گذشته به نسبت سایر شهرهای کشور شاهد اتفاق بزرگی در حوزه حمل‌ونقل عمومی تهران هستیم، به‌عنوان نمونه 55 کیلومتر تونل مترو در 6 سال گذشته ساختیم.

وی ادامه داد: در برنامه‌های کوتاه مدت نیز اقدام به توسعه خطوط اتوبوسرانی تندرو کردیم درحالی‌که منتقدان معتقد بودند اجرای این طرح اسراف است و درصورت تکمیل خطوط مترو این اتوبوس‌ها کارایی نخواهند داشت. این درحالی است که با وجود ساخت مترو انقلاب اما خطوط اتوبوسرانی تندرو انقلاب همچنان با ازدحام مسافر مواجه است و نه تنها اسرافی به همراه نداشته که نقش مهمی در عدالت گستری و حفظ کرامت انسانی داشته است.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که در کار خدمت به خلق خدا اختلافات، دعوا، نگاه سیاسی، معنی و مفهومی ندارد، در این راه نیازمند عدالت، اخلاص، کار و تلاش هستیم تا خدا به کارمان برکت دهد. قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه مترو شهید دکتر حبیب‌الله همچنین از کار و تلاش به‌عنوان جوهره و هویت انسان‌ها نام برد و گفت: براساس باورهای دینی و مبانی اسلام نیز کار و تلاش تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه ارزش انسانی به آن گره خورده است. شهردار تهران با تاکید بر اینکه امروز آثار و برکاتی که در پیشرفت کشور می‌بینیم نتیجه تفکر و اندیشه افرادی است که عمر و وقت خود را پای کار و توسعه گذاشته‌اند، گفت: من از تمام دست‌اندرکاران، مهندسان و کارگران مترو تشکر می‌کنم و معتقدم ارزش کار آنها با پول سنجیده نمی‌شود.

ورود 294 واگن جدید به مترو

دیروز همچنین هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در مراسم افتتاح ایستگاه متروی شهید حبیب‌الله خبرداد: تا پایان سال 294 واگن جدید وارد خطوط مترو می‌شود. وی گفت: 49 واگن و 10 لکوموتیو جدید مترو از گمرک ترخیص شده‌اند که این واگن‌ها تا پایان اردیبهشت ماه وارد خطوط خواهند شد. درویش افزود: با ورود واگن‌های جدید مترو قادر خواهیم بود که سر فاصله حرکت قطارها را نیز به 2 دقیقه کاهش دهیم. وی با اشاره به اینکه امسال 15 کیلومتر مترو با 14 ایستگاه در تهران به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: برای تحقق برنامه‌های توسعه مترو نیازمند تامین اعتبارهستیم. به گفته مدیرعامل شرکت مترو، امسال شرکت مترو برای تحقق برنامه‌هایش نیازمند 1600 میلیارد تومان است بنا براین ما باید ماهانه 40 تا 50 میلیارد تومان در ساخت مترو هزینه کنیم.

اختصاص 100 میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی شهید حبیب‌الله گفت: مجلس در اعتبارات سال 90 دولت 300 میلیارد تومان برای توسعه عمرانی و 100 میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو در نظر گرفته است. وی ادامه داد: همچنین امکان استفاده مترو از اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز پیش‌بینی شده است که امیدواریم اجرایی شود.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله در مترو تامین اعتبار است زیرا توان و امکانات توسعه سریع خطوط مترو در شهر وجود دارد چنانچه تنها با به‌کارگیری 6 دستگاه TBM (حفار اتوماتیک) قادر به حفر سالانه 30 کیلومتر مترو خواهیم بود. وی در ادامه با بیان اینکه به‌زودی جلسه‌ای در وزارت کشور برای تعیین نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی تشکیل می‌شود، گفت: نرخ کرایه‌ها امسال حدودا 15 درصد افزایش می‌یابد که این افزایش مطابق رشد هر ساله کرایه‌هاست.

کد خبر 134533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز