همشهری آنلاین- آرزو جعفریان: نمایشگاهی از 13 اثر آبستره وحید حکیم با عنوان " نور لا" از 23 اردیبهشت در گالری اثر آغاز به کار کرده است.

نمایشگاه

حکیم در این نمایشگاه تصاویر تیره ای را با رده های نازکی از نور که به سختی از لا به لای تیرگی ها خود را نمایان ساخته اند، به تماشا گذاشت.

آثار وی که همگی آبستره با گرایش مینی مال هستند و با تکنیک اکریلیک روی بوم و مرکب روی کاغذ خلق شده اند نماهایی از بافت سنتی و عشایری که به سیاه ترین شکل ممکن خود را نشان داده اند را تصویر می کند.

حکیم درباره انتخاب نام "نور لا" برای نمایشگاهش می گوید : من نام این نمایشگاه را "نور لا" گذاشتم و تعبیرم از این عنوان این است که نور ِ لا به معنای نور نفی است و فضایی است که قرار نیست به معنا برسد و ایجاد نوعی خلا را می کند که مفهوم نور سیاه، نور تاریکی، تاریکی روشن و یا روشنایی تاریک را می دهد.

لا در اینجا مفهوم  نفی را می رساند. نفی، امکان زیستن است. لا، مقدار معینی امکان است. لا، نبودن ِ نور نیست؛ نور ِ تاریکی است که بهسر بردن در حدود چیزها را میسر میکند. مکانی میان انجماد و سوختن است، زیستن در فاصله دو مرگ است.

 

آثار گذشته حکیم تصاویر از دست بافته ها و فضا های عشایری خطوط تکرار شونده را تداعی می کرد ولی رنگ گذاری های او در تابلو های جدیدش تغییر کرده است.

خودش در این باره می گوید: رنگ گذاری کارهای جدیدم از سبزسیاه، قرمز سیاه، آبی سیاه و فضای فشردگی رنگ ها به سمتی رفته که در بک راند و متن کار بندرت رنگ دیده می شود در حاشیه و متن کار رنگ زیتونی دیده می شود که سیاه بر روی آن سایه انداخته و آن را پوشانده است.

وی معتقد است: به طور کلی آثارم تحت تاثیر دو موضوع شکل گرفته اند. یا نشات گرفته از دست بافته های عشایرهستند که در آنها از خطوط زیاد استفاده می کنم و یا المانهای معماری ایرانی را در تابلوهایم راه داده ام،مانند آجرهای مشبکی که چند لایه از پس هم می گذرند.

وی اضافه کرد : آجرها در آثارم روی هم سوار می شوند و به تمامی جلوی نور را می گیرند اما زمانی که بعضی از آنها مماس نباشند نور از لا به لای آنها بیرون می زند و نوعی بافته شدن را به نمایش می گذارد که در حقیقت این بافته شدن تنیدگی ها را بوجود می آورد. اینجاست که من به هدف اصلی ام در تابلو ها یعنی نفی نور می رسم این نماها نور را نفی می کنند تا تازه حضور نور احساس شود.

وحید حکیم می گوید:همه ما می دانیم که نمی توان به طور مطلق و بی واسطه به نور نگاه کرد و من در ارایه این آثار مانعی سر راه نور قرار دادم تا بتوانبه آن نگاه کرد.موانع در کارهای من حضور نور را اثبات می کنند و باعث می شوند بتوانیم به رشته های نوری که به زور خود را به مخاطب رسانده اند نگاه بیاندازیم.

وحیدحکیم متولد 1347 وکارشناسی رشته زبان و ادبیات فرانسه است.

وی تا کنون پنج نمایشگاه انفرادی در گالری های اثر، آریا و کلاسیک اصفهان برپا کرده است ودر نمایشگاههای متعدد گروهی در ایران و خارج ازکشور از جمله در آلمان، امریکا، ژاپن و ... شرکت داشته است.

او هنرمند منتخب هیات داوران و برنده لوح افتخار و جایزه در ششمین دوسالانه نقاشی بوده و تا کنون تألیفات و ترجمه های مقالات و جستارهای متعدد در مجلات هنری و ادبی کشوربه چاپ رساتده است.

این نمایشگاه تا پنجشنبه 12 خرداد در گالری اثر واقع در خیابان کریمخان زند- خیابان ایرانشهر- کوچه بار فروشان- پلاک 16 دایر است و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 11 تا 20 (به جز جمعه ها ) از نمایشگاه دیدن کنند.

کد خبر 135009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز