تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا که در سالن یونس‌آباد شهر تاشکند برگزار شد، با یک مدال طلا و 3 مدال نقره از کسب عنوان قهرمانی بازماند.

کشتی

تیم ملی که پیش از این 20 بار قهرمانی آسیا را به دست آورده بود، عصر دیروز با برگزاری فینال 96 و 120 کیلوگرم نتوانست عنوان قهرمانی را کسب کند و ازبکستان، میزبان مسابقات، قهرمان بیست و چهارمین دوره این رقابت‌ها شد. تیم ازبکستان 51 امتیاز به دست آورد و تیم ایران که با‌ کشتی‌گیران جوان‌ در این مسابقات شرکت کرده بود با 49 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت. و مغولستان با 48 امتیاز سوم شد.
دیدار فینال وزن 96 کیلوگرم بین عرفان امیری و قربان قربان‌اف از ازبکستان برگزار شد که در تایم اول امیری با تساوی یک بر یک شکست خورد.

در تایم دوم کار2 کشتی‌گیر به برداشتن گوی کشیده شد که طی آن قربان‌اف مجری فن شد و با گرفتن یک امتیاز به مدال طلا دست یافت. عرفان امیری که در دور اول استراحت داشت در مبارزات بعدی خود کشتی‌گیرانی از هند و مغولستان را شکست داد و با شکست در فینال نایب قهرمان شد. کمیل قاسمی کشتی‌گیر وزن 120کیلوگرم نیز با شکست مقابل آرتور تایمازوف دارنده 2 مدال طلای المپیک از ازبکستان صاحب مدال نقره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا شد. او که از یک مسیر آسان تا فینال وزن 120 کیلوگرم رسیده بود، در فینال نتوانست دومین مدال طلای ایران را کسب کند.

در روز اول مسابقات آسیایی تاشکند مصطفی حسین خانی در حالی روی تشک رفت که کادر فنی امید زیادی به موفقیت این کشتی‌گیر وزن 66 کیلوگرم داشت. او که پرامیدترین کشتی‌گیر ایران در مسابقات آسیایی تاشکند به حساب می‌آمد، مقابل اینوکینتیف از قرقیزستان در 3 تایم شکست خورد. او عملکرد ضعیفی در وزن66 کیلوگرم داشت و در نهایت نهم شد. پیش از او، در وزن 55 کیلوگرم یاسر حیدرقلی‌نژاد در دور اول چانگ چین یوان از تایوان را شکست داد اما در کشتی دوم خود مغلوب لی وو جو از کره‌جنوبی شد و از دور مسابقات کنار رفت؛ ‌ این کشتی‌گیر کره‌ای هم به حریف ژاپنی باخت و به فینال نرسید. اما در وزن 60 کیلوگرم مصطفی آقاجانی در دور نخست سئونگ چول لی از کره‌جنوبی را شکست داد. او دور دوم جانگ میونگ ری از کره‌شمالی را مغلوب کرد. آقاجانی در مرحله نیمه نهایی مقابل نوری یوکی تاکاتسوکا از ژاپن به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. آقاجانی در فینال مقابل دارن ژوماگازیف از قزاقستان در2 تایم ‌ شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

کشتی‌گیر وزن 60 کیلوگرم تیم ملی درباره مسابقه فینال می‌گوید: «برای پیروزی در این دیدار و کسب مدال طلا انگیزه زیادی داشتم اما متأسفانه مصدومیتی که از مبارزات قبلی داشتم اجازه نداد در دیدار فینال با تمام توان کشتی بگیرم. البته بی‌تجربگی خودم هم عاملی شد برای اینکه نتوانم در دیدار فینال به پیروزی برسم.»در وزن 74 کیلوگرم مرتضی رضایی‌قلعه پس از استراحت در دور نخست در دور دوم الگیز جکیپ بیکوف از قرقیزستان را در3 تایم شکست داد اما در مرحله نیمه نهایی مقابل رشید قربان اف از ازبکستان در 2 تایم شکست خورد. او برای کسب مدال برنز به مصاف یون سئوک‌لی از کره‌جنوبی رفت و در 3تایم از این کشتی‌گیر شکست خورد و پنجم شد.

در وزن 84 کیلوگرم اما احسان امینی توانست تنها مدال طلای ایران را در مسابقات آسیایی تاشکند به دست بیاورد. او در دور نخست ریگولنگ سی از چین را در 2 تایم مغلوب کرد و در دور دوم مقابل زائوربک سوخیف، دارنده مدال طلا و نقره جهان از ازبکستان قرار گرفت. امینی این کشتی را هم در 3 تایم به پیروزی رسید. او در مرحله نیمه‌نهایی نیز یوسف عبدالسلام‌اف، نایب‌قهرمان المپیک پکن از تاجیکستان را در 3 تایم شکست داد و به فینال مسابقات رسید. امینی در دیدار فینال کانات بردی‌یف از قزاقستان را در 3 تایم و با نتایج صفر- یک، 4- 3 و 3- 2 شکست داد و به مدال طلا دست یافت. جالب اینکه امینی برای نخستین بار در رده بزرگسالان در مسابقات آسیایی شرکت می‌کرد و قبل از شروع رقابت‌ها گفته بود: «تیم جوانی برای حضور در مسابقات آسیایی داریم و کار کادر فنی برای جوانگرایی تحسین‌برانگیز است.»

کد خبر 135488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز