یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: "لارس فون تریر"، کارگردان سرشناس دانمارکی اعلام کرد؛ اگر هیتلر هم باشم و فیلم خوب بسازم، جشنواره کن باید آن را قبول کند.

لارس فون تریر

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی، لارس فون تریر پس از اظهارات جنجال‌آمیزش در نشست خبری فیلم "مالیخولیا" مجبور به خروج از جشنواره کن شد که زمانی برای فیلم "رقصنده در تایکی" نخل طلا را به او اعطا کرد.

فون تریر که از حواشی جشنواره کن فاصله گرفته است، گفت:" بیان چنین صحبت‌هایی واقعا احمقانه بود و من دیگر هرگز چنین نشست خبری نخواهم داشت. واقعا متاسفم و اگر موجب ناراحتی کسی شدم، اصلا تعمدی نبوده است".

وی گفت: "من از خود بی‌خود شدم و از این بابت خودم را سرزنش می‌کنم. من در نشست خبری تصور می‌کردم با دوستان نشسته‌ام و گپ می‌زنم، اما لحظاتی بعد دیدم با دنیا صحبت کرده‌ام".

فون تریر که حتی درصورت کسب نخل طلای کن نمی‌تواند در مراسم اعطای جوایز حضور یابد، ابراز امیدواری کرد مقامات جشنواره کن در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

با این حال وی اعلام کرد که حتی خانواده‌اش از اینکه وی یک چهره نامطلوب نام گرفته احساس غرور می‌کند.

فون تریر وعده داد که همچنان به ساخت فیلم ادامه خواهد داد و آخرین پروژه فیلم‌اش در مرحله پیش تولید قرار دارد.

وی که قصد دارد پروژه فیلم مشترکی با نام "پنج مانع" را با "مارتین اسکورسیزی" بسازد، اطمینان داد که جنجال‌های بوجود آمده در جشنواره کن لطمه‌ای به همکاری این دو کارگردان نخواهد زد، چراکه اسکورسیزی ذهن بازی دارد.

وی درباره احتمال محرومیت فیلم‌های بعدی‌اش از حضور در جشنواره کن گفت: "واقعه نمی‌دانم. چون تاکنون مورد مشابه‌ای پیش نیامده و امیدوارم اینگونه نشود. اما این را باید بگویم که حتی اگر من هیتلر هم باشم و فیلم بزرگی بسازم، جشنواره کن باید آن را قبول کند".

جنجال‌های فون تریر در جشنواره کن از روز چهارشنبه آغاز شد که در نشست خبری نمایش فیلم "مالیخولیا" خود را یک نازی دانست که برای هیتلر احترام قائل است.

فون تریر دو سال قبل نیز با فیلم "ضدمسیح" در جشنواره کن جنجال به پا کرد، در نشست خبری نمایش فیلم اظهار کرد، با آدولف هیتلر، دیکتاتور نازی ابراز همدری می‌کند. با این حال وی اعلام کرد، به جنگ جهانی دوم تعلق ندارد و ضدیهود هم نیست، اما نه خیلی زیاد، چون اسرائیل موی دماغ است.

جنجال‌هایی که پس از این اظهارات به‌وجود آمد اگرچه فون تریر را به عذرخواهی واداشت، اما برگزارکنندگان جشنواره کن که از این بابت شدیدا عصبانی شدند و با صدور بیانیه‌ای وی را به‌علت این گفته‌هایش "چهره نامطلوب" جشنواره نامیدند.

تاکنون هشت‌بار در بخش رقابتی کن آثارش را به نمایش گذاشته که تنها یک‌بار در سال 2000 با فیلم گرقصنده در تاریکی" نخل طلا را کسب کرده است. وی اولین‌بار در سال 1984 با فیلم «عنصر جنایت» به بخش رقابتی کن آمد که تنها جایزه بهترین فیلم تکنیکی را گرفت.

فون تریر پس از آن در سال 1991 با فیلم "اروپا"، در سال 1996 با "شکستن امواج"، در سال 2000 با "رقصنده در تاریکی"، در سال 2003 با "داگویل" و در سال 2005 با "مندرلی" نامزد نخل طلا بود. وی یک‌بار جایزه هیأت‌داوران و یک‌بار نیز جایزه بزرگ جشنواره کن را کسب کرده است.

"مالیخولیا" که یکی از 20 نامزد نخل طلای کن 2011 است، یک درام روانشناسانه است که به گفته فون تریر، روایتی از یک واقعه ناگوار و فاجعه‌آمیز است که پایان خوشی نخواهد داشت.

طرح اصلی فیلم‌نامه درباره سیاره‌ای ناشناخته است که به شکلی غیرطبیعی به کره زمین نزدیک می‌شود و این امر منجر به بروز اختلالات روانی نزد چند شخصیت می‌شود.

 

کد خبر 135677

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز