نیلوفر قدیری: هر روز اسامی تازه‌ای به فهرست سیاستمدارانی که بر اثر فساد اخلاقی از گردونه رقابت‌های سیاسی خارج می‌شوند، افزوده می‌شود.

دومنیک استراوس کان

 نقطه مشترک همه این پرونده‌ها شک و شبهاتی است که درباره صحت اتهامات و انگیزه‌های سیاسی پشت آن و ادعای پاپوش‌ساختن رقبا مطرح می‌شود. معروف‌ترین این پرونده‌ها شاید ماجرای بیل‌کلینتون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال‌های گذشته و دومنیک استراوس کان رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول در همین روزهای اخیر باشد. کلینتون بعد از افشای روابط غیراخلاقی‌اش با مونیکالووینسکی،کارآموز کاخ سفید، در کنگره آمریکا به خاطر دروغ‌گفتن در این باره استیضاح شد اما رأی اعتماد گرفت و در قدرت ماند. استراوس کان اما نه تنها شغلش به‌عنوان رئیس یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی جهان را از دست داد، بلکه رویای خودش و سوسیالیست‌های فرانسه را هم برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور برباد داد. این موارد نخستین و آخرین نمونه‌های رسوایی اخلاقی در میان سیاستمداران معروف جهان نیستند.

دومنیک استراوس کان ، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول، قرار بود ماه آینده از این مقام خود کناره‌گیری و با اعلام رسمی نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، رقابت در این میدان را آغاز کند. اما او اکنون در خانه‌ای در نیویورک تحت نظر پلیس مشغول آماده شدن برای دفاع از اتهامی است که زندگی سیاسی‌اش را بر باد داد و ممکن است تا 70سال حبس برایش به همراه داشته‌باشد. 2هفته پیش پلیس نیویورک او را در فرودگاه و هنگام سوار شدن به هواپیما دستگیر کرد. خدمتکار سیاه‌پوست هتلی که استراوس‌کان در آن اقامت داشت از وی به‌خاطر حمله و تلاش برای تجاوز شکایت کرده و او اکنون باید از این اتهام دفاع کند.

سیاستمداران فرانسه در گذشته هم به فساد اخلاقی متهم بوده‌اند. سابقه این موضوع در فرانسه به بیش از 100سال پیش بازمی‌گردد. فلیکس فار رئیس‌جمهور فرانسه در سال‌های1895 تا 1899 به ارتباطات نامشروع متهم بود و این موضوع تا دم مرگ باعث بروز شایعات گسترده درباره او می‌شد.

چندین دهه بعد، فرانسوا میتران مردم فرانسه را با فاش کردن اینکه مدت‌هاست همسر و فرزند دیگری دارد، حیرت‌زده کرد. رسانه‌های فرانسوی مدت‌ها بود که درباره این موضوع و روابط خصوصی رئیس‌جمهور وقت مشکوک شده‌ بودند. اما میتران چند افسر ارشد اطلاعاتی را مسئول کرده‌بود تا تمام وقت مراقب همسر و فرزند مخفی‌اش باشند که رسانه‌ها از وجود آنها مطلع نشوند.
بعد از میتران، ژاک شیراک به قدرت رسید. برای توصیف او گفتن این جمله کافی است که شیراک از نظر بدنامی اخلاقی مانند سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر کنونی ایتالیا بود. همسر او در کتاب خاطراتش در همان سال‌ها نوشت که فقط به خاطر 2 فرزندش با شیراک زندگی می‌کند. خود شیراک این اتهامات را رد نکرده اما گفته‌است که در این باره بزرگ‌نمایی رسانه‌ای هم صورت گرفته‌است. مشکلات اخلاقی او فقط به دوران ریاست‌جمهوری‌اش محدود نبود. در دهه1970 وقتی او نخست‌وزیر فرانسه بود هم اخباری درباره ارتباطات غیراخلاقی او وجود داشت. با این حال شیراک در سال‌های اخیر از شدت فساد اخلاقی نخست‌وزیر ایتالیا ابراز شگفتی کرده‌است.

سارکوزی رئیس‌جهمور کنونی فرانسه اکنون با سومین همسرش در کاخ الیزه زندگی ‌می‌کند. او و همسرش کارلا برونی هر دو به فساد اخلاقی مشهورند.

سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا را بدنام‌ترین سیاستمدار اروپا از نظر اخلاقی می‌دانند. 2سال پیش همزمان با انتخابات سراسری ایتالیا، رسانه‌های معتبر اروپایی همچون اکونومیست در موضع‌گیری کم‌سابقه‌ای، در قدرت بودن سیاستمدارانی همچون برلوسکنی را ننگ اروپا نامیدند و از مردم ایتالیا خواستند که به حزب او رأی ندهند.نخست‌وزیر ایتالیا این روزها با جلسات محاکمه‌ای در داخل این کشور رو‌به‌روست که موضوع آن، پرداخت پول هنگفت از سوی برلوسکنی در زمینه فساد اخلاقی است. او در این زمینه در میان سیاستمداران جهان پیشتاز است.

برلوسکنی نه‌تنها به‌گونه‌ای غیرعلنی که حتی به طرز آشکار از رفتارهای غیر اخلاقی خود حمایت کرده‌است.برلوسکنی به‌دلیل اتهامات خود بارها در دادگاه میلان حاضر شده‌است. رسوایی‌های اخلاقی وی اعتراضات روز افزونی را به‌دنبال داشت که اوج این امر، اعتراضات و تجمعات هزاران نفری زنان این کشور بود.

مقامات رژیم صهیونیستی هم ازجمله چهره‌های بدنام جهانی در این زمینه هستند. از هر چهار سرباز زن اسرائیلی یکی مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرد. این مسئله مقامات ارتش اسرائیل را بر آن داشت که نشست‌هایی درخصوص بررسی حقوق زنان تشکیل دهند.
در راستای این تلاش‌ها از سال1998 هتک حرمت در محل کار به معنای جرم محسوب می‌شود. نخستین افرادی که با این قانون مجبور به مجازات شدند، اسحاق موردخای، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی بود که در سال2001 به‌دلیل آزار و اذیت جنسی مجبور به پذیرش 18ماه زندان شد.

علاوه بر این، حییم رامون، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز در سال2007 مجبور به انجام 120ساعت کار اجباری و همین‌طور پرداخت پول شد. وی به یک سرباز زن تعرض کرده بود. این اتفاق دقیقا در روزی افتاد که کابینه رژیم صهیونیستی دستور جنگ علیه لبنان را صادر کرد.

نقطه‌ اوج این رسوایی‌ها به اقدامات موشه کاتساف، رئیس سابق رژیم صهیونیستی برمی‌گردد که به‌دلیل تجاوز جنسی، به 7سال حبس تعزیری محکوم شد.

آمریکا نیز یکی دیگر از کشورهایی است که مقامات و سیاستمداران آن به رسوایی‌های اخلاقی متهم بوده‌اند. رسوایی ارتباط غیراخلاقی بیل کلینتون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همچنان بر حزب دمکرات و به‌طور کلی صحنه سیاست در این کشور سایه سنگینی دارد. اگرچه کلینتون در افکار عمومی آمریکا و در کنگره این کشور به‌دلیل دروغ گفتن درباره این ماجرا محاکمه شد نه به خاطر اصل این موضوع، اما ننگ رسوایی اخلاقی را در پرونده سیاستمداران آمریکایی برای همیشه ماندگار کرد.

درباره روابط غیراخلاقی کلینتون و مونیکا لووینسکی، کارآموز کاخ سفید، بحث‌های سیاسی و توطئه‌چینی صهیونیست‌ها برای فشار بر کلینتون هم مطرح بود. اما صحت و سقم این موضوع هیچ‌گاه به اثبات نرسید. بعد از طرح اولیه اتهامات، کلینتون در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید تأکید کرد که وی هیچ رابطه‌ جنسی با خانم مونیکا لووینسکی نداشته است، اما نتایج بررسی‌های بعدی نشان داد که وی با این خانم منشی که در کاخ سفید برای مدتی کارآموزی می‌کرده، روابطی غیرمعمول داشته است.

آمریکای لاتین هم از این مسائل به دور نبوده‌است. میگوئل آلِمان والدس رئیس‌جمهور اسبق مکزیک و پدر پیشرفت اقتصادی این کشور در دهه50 و 60 نیز درگیر چنین رسوایی‌ای شد. وی علاوه بر این، یکی از محبوب‌ترین و در عین حال خبرسازترین روسای جمهور مکزیک بود که ازدواج بحث‌برانگیزش با یک زن اتریشی و روابط مخفیانه وی، جنجال بسیاری را به‌وجود آورد و تمام مکزیک از جزئیات این ماجرا باخبر شد.

در سال1998 دخترخوانده‌ دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، دادخواستی علیه وی مطرح کرد که حاکی از سوءاستفاده جنسی وی از این دختر 11ساله بود. با آنکه همسر اورتگا از همان ابتدا اظهارات دخترش را رد کرد، اما این مسئله باعث ضربه سنگین سیاسی علیه اورتگا شد. دخترخوانده اورتگا نیز ادعا کرد که مادرش این رسوایی‌ها را به جان خریده و در برابر آنها تن به سکوت داده‌ است.

در آسیا چنین موضوعاتی یا کمتر در میان سیاستمداران وجود داشته و یا کمتر رسانه‌ای و خبرساز شده‌است. جنجالی‌ترین پرونده رسوایی اخلاقی در این منطقه از جهان به پرونده انورابراهیم سیاستمدار جنجالی مخالف ماهاتیر محمد رئیس‌جمهور مالزی مربوط می‌شود. انورابراهیم سال‌هاست که به خاطر اتهام فساد اخلاقی در دادگاه محاکمه می‌شود. همسر و اطرافیان او می‌گویند که این پرونده‌سازی برای حذف او از صحنه سیاسی مالزی بوده‌است. باوجود صدور حکم 20سال حبس برای انور ابراهیم، وکلای او همچنان در حال اعتراض به این حکم و اتهام هستند و هر چند وقت یک بار این پرونده در دادگاه‌های مالزی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در آفریقا جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی که معتقد به تعدد زوجات است، در سال2006 به‌دلیل شکایت دختر هم‌حزبی‌اش دچار بحران سیاسی شد. دختر یکی از هم‌حزبی‌های زوما در شکایت‌نامه خود آورده بود که زوما به وی تجاوز کرده است. این درحالی است که زوما در دادگاهی که به همین دلیل برای وی تشکیل شد، گفت که وی تنها با این دختر 31ساله رابطه‌‌ای معمولی داشته است که این مسئله سابقه نداشته است. اما مسئله رسوایی اخلاقی وی بارها از سوی مردم آفریقای‌جنوبی نقل‌قول شده‌است.

کد خبر 136170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز