محمد ملاحسینی: آرامگاه ابن بابویه نخستین گورستان شهرری و دومین گورستان تهران محسوب می‌شود و بسیاری از مشهورترین چهره‌های ایران در آن مدفون شده‌اند

بقعه ابوجعفر معروف و ملقب به شیخ صدوق ابن‌بابویه که در آرامگاهی به همین نام قرار دارد، در خیابان ابن‌بابویه و بالاتر از سه‌راه ورامین شهر ری در شهر تهران واقع است.

قدمت آرامگاه ابن‌بابویه به زمان فتحعلی شاه می‌رسد؛ اما بجز کتیبه‌ای که در آن آیات قرآنی به خط یکی از خوشنویسان معروف قاجار نگاشته شده، هیچ اثر دیگری که گواهی از قدمت آرامگاه باشد، در آن وجود ندارد.

آرامگاه ابن‌بابویه، آرامگاه‌های خانوادگی و قدیمی، عجیب و غریبی دارد که هر زیارت‌کننده‌ای را وسوسه می‌کند به داخلشان نگاهی بیندازد.

این آرامگاه از جمله آثار تاریخی شهر ری محسوب می‌شود. شهر باستانی ری با بیش از 8 هزار سال سابقه، یکی از بزرگترین مراکز تمدنی شناخته شده دنیاست.

شهر ری دارای 35 اثر تاریخی است که چشمه علی، باروی ری، آتشکده ری، استودان گبرها واقع در دامنه شمال غربی کوه بی‌بی‌شهربانو، قلعه گبری، برج طغرل و ابن بابویه (شیخ صدوق) از جمله آثار باستانی در ری هستند.

از جمله چهره‌های سرشناسی که در آرامگاه ابن بابویه مدفون هستند می‌توان به غلامرضا تختی، علامه طباطبایی، علی اکبر دهخدا، دکتر سید حسین فاطمی، رحیم موذن‌زاده اردبیلی، میرزاده عشقی و هادی اسلامی اشاره کرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶