همشهری آنلاین: کارشناسان سرطان سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کردند که استفاده از تلفن همراه ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع تومورهای مغزی را افزایش دهد و مصرف کنندگان باید راه‌هایی را برای کاهش قرارگیری در معرض آنها پیدا کنند.

cell phone

به گزارش رویترز یک گروه کاری شامل 31 دانشمند از 14 کشور در اجلاسی در "سازمان بین‌المللی پژوهش سرطان" (IARC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت گفتند بازبینی همه شواهد علمی موجود بیانگر آن است که تلفن‌های همراه باید در رده "احتمالا سرطان‌زا" قرار داد.

به گفته دانشمندان با این طبقه‌بندی مصرف تلفن همراه در همان رده خطر سرطان تعیین شده بوسیله IARC برای سرب، کلروفورم و قهوه قرار می‌گیرد، و ممکن است سازمان بهداشتی سازمان ملل متحد به بازبینی در اصول راهنمای‌ش برای استفاده از تلفن همراه وادارد.

اما به گفته آنها پژوهش درازمدت‌تر و مشروح‌تری لازم است، پیش از آنکه بتوان پاسخی قطعی‌تر در مورد هر رابطه‌ای میان استفاده از تلفن همراه و سرطان بیان کرد.

جاناتان سامت، رئیس گروه IARC که در این مورد تحقیق کرده است، گفت: "پس از بازبینی تقریبا همه شواهد مربوط.. این گروه کاری میدان‌های الکترومغناطیسی رادیوفرکوئنسی را در رده احتمالا سرطان‌زا برای انسان‌ها طبقه بندی کرد."

او گفت برخی از شواهد بیانگر آن است که رابطه‌ای میان افزایش خطر گلیوم، نوعی سرطان مغز، و استفاده از تلفن همراه وجود دارد.

استفاده از تلفن‌های همراه از هنگام ورود آنها به بازار در اوائل دهه 1980 به شدت افزایش یافت است، و در حال حاضر 5 میلیارد دستگاه از آنها در حال مصرف است. و به گفته کارشناسان صنعتی از هنگامی که این تلفن‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره بدل شدند- بسیاری علاوه صحبت کردن برای اتصال به اینترنت هم از آنها استفاده می‌‌کنند- اعلام چنین خطرات بهداشتی مانع مردم از استفاده از آنها نمی‌شود.

در عوض، مصرف‌کنندگان نگران ممکن است از وسائل جانبی مانند هدست برای کاهش این خطرات استفاده کنند.

مدت‌ها بود که شرکت‌های سازنده تلفن همراه و گروه‌های فعال که نگرانی‌ها در مورد احتمال زیانبار بودن تلفن‌های همراه برای سلامت را مطرح کرده‌‌اند، منتظر این موضع‌گیری سازمان جهانی بهداشت بودند.

گروه‌های صنعتی به فوریت سعی کردند این تصمیم سازمان جهانی بهداشت را بی‌‌اهمیت جلوه دهند، و تاکید کردند که رده "احتمالا سرطان‌زا" حاوی موادی مانند سبزی‌های ترشی‌انداخته شده و قهوه هم می‌شود.

تصمیم IARC به دنبال انتشار نتایج بررسیی در سال گذشته اعلام می‌شود که حدود 13000 مصرف‌کننده تلفن همراه را برای 10 سال مورد پیگیری قرار داده بود، و هیچ شاهد مشخصی در مورد اینکه تلفن‌های همراه باعث تومور مغزی می‌شوند، نیافت.

بسیاری از بررسی‌های پیشین هم نیز نتوانسته بودند رابطه مشخصی با سرطان را ثابت کنند، اما یک بررسی در آمریکا  که نتایج آن در ماه فوریه منتشر شد، نشان داد که استفاه از تلفن همراه فعالیت سلول‌های مغزی را تغییر می‌دهد.

رئیس IARC، کریستوفر وایلد، گفت مهم این است که پژوهش‌های بیشتری به خصوص در مورد مصرف درازمدت و شدید از تلفن‌های همراه انجام شود.

مالکولم اسپرین، رئبس بخش فیزیک پزشکی و مهندسی بالینی در بیمارستان سلطنتی برکشایر بریتانیا گفت به نظر او اقدام IARC درست بوده است زیرا بازتاب دهنده " شواهد موردی است که بر اساس آنها سرطان‌ها ممکن است با استفاه از تلفن همراه مربوط باشند." اما افزود: "اما بسیار مهم است که بدانیم هنوز رابطه‌ای قطعی میان این دو ثابت نشده است."

کد خبر 136768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز