همشهری آنلاین: دولت آمریکا جمعه 10 ژوئن فرمالدئید، ماده یافت‌شده در پلاستیک و سایر فراورده‌های مورد استفاده رایج را به فهرست مواد سرطان‌زای شناخته‌شده اضافه کرد و هشدا داد که ماده شیمیایی استیرن نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان شود.

formaldehyde

به گزارش رویترز در گزارشی که وزیر بهداشت و خدمات انسانی (HHS) آمریکا منتشر کرده است، دانشمندان هشدار داده‌اند که افرادی در معرض مقادری زیاد فرمالدئید قرار می‌گیرند، در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های بینی و حلق، لوسمی میلوئیدی ( نوعی سرطان خون) و سایر انواع سرطان هستند.

این گزارش می‌گوید: "در حال حاضر شواهد کافی به دست آمدهد از بررسی بر روی انسان‌ها در دست است که ثابت کند افراد قرار گرفته در معرض مقادیر بالای فرمالدئید در معرض ابتلا به برخی از انواع نادر سرطان هستند."

فرمالدئید یک ماده شیمایی بی‌رنگ، قابل‌اشتعال، با بوی تند است که به طور گسترده‌ای برای تولید رزین‌های مورد استفاده در ساخت وسائل خانگی مانند لوازم چوبی کمپوزیت، پوشش‌دهنده‌‌های محصولات کاغذی، پلاستیک‌ها، فیبرها مصنوعی، و پرداخت پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده همچنین به عنوان ماده نگهدارنده در آزمایشگاه‌های پزشکی، سردخانه‌ها و سالن‌های تشریح، و برخی از فراورده‌های مصرفی مانند مواد صاف کننده مو به کار می‌رود.

استیرن یک ماده شیمیایی صناعی است که در تولید فراورده‌هایی مانند لاستیک، پلاستیک، ایزولاسیون‌ها، فایبرگلاس، لوله‌ها، بخش‌های اتومبیل، ظرف‌های غذا، و زیرسازی فرش به کار می‌روند.

اما به گفته این گزارش بیشترین قرارگیری مردم عادی به استیرن از طریق سیگار کشیدن است.

شورای شیمی آمریکا (ACC)، یک گروه صنعتی، از این گزارش انتقاد کرد و گفت ملاحظات سیاسی ممکن است فرآیند علمی را تحت‌الشعاع قرار داده باشد.

در مقابل جنیفر ساس از شورای دفاع از منابع ملی، یک گروه زیست‌محیطی آمریکا، اقدام دولت در انتشار این گزارش را با وجود فشار شرکت‌های شیمایی برای عدم انتشار آن تقدیر کرد.

این گزارش همچنین اسید‌های آریستولوکیک، که در برخی از گیاهان یافت می‌شود، رل یک سرطان‌زای شناخته شده خواند و ماده ضدقارچی کاپتافول، برخی از فیبرهای پشم و شیشه‌ای قابل استنشاق، کاربید کبالت- تنگستن، ریدلین و 0- نیتروتولوئن را به فهرستی اضافه کرده است که منطقا می‌توان انتظار داشت که سرطان‌زا باشند.

البته این گزارش تاکید می‌کند که قرار گرفتن ماده‌ای در این فهرست به خودی خود به معنای آن نیست که حتما سرطان ایجاد می‌کند.

مقدار و مدت قرارگیری در معرض آن ماده، حساسیت فرد به آن ماده از جمله عوامل متعددی هستند که تعیین خواهند کرد آیا فرد به سرطان مبتلا خواهد شد یا نه.

کد خبر 137491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز