مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین-زهره بانی: نام این سیاره در زبان لاتین مرکوری است که الهه نگهبان مسافران و بازرگانان، همچنین سخنگوی خدایان بوده است و بسیار هم سریع حرکت می‌کرده است

منظومه خورشیدی

سیاره تیر یا عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است. به علت نزدیکی این سیاره به خورشید و از طرفی فاصله کمی که با زمین دارد در آسمان صبح‌های زود و هنگام غروب زمین قابل مشاهده است. به علت همین ارتباطی که این سیاره با ساکنان زمین دارد، در فرهنگ‌های مختلف به بخشی از اساطیر آن ملل تبدیل شده است.

از آنجا که این سیاره صبح‌های زود، قبل از طلوع خورشید در آسمان می‌درخشد آن را ستاره صبح نام نهاده‌اند.و چون هنگام غروب، اندک زمانی پس از غروب خورشید نیز در آسمان دیده می‌شود، آن را ستاره غروب نیز می‌نامند.

عطارد سنگین است

به علت مجاورت عطارد با خورشید، تغییرات در سیاره تیر با دیگر سیارات منظومه شمسی تفاوت دارد. با شکل گیری خورشید، گازهای سبک و گرد و غبار به بیرون منظومه خورشیدی پرتاب می‌شوند و عناصر سنگین‌تر باقی می‌مانند.

در نتیجه سیاره تیر از درصد بالایی از عناصر سنگین‌ که اصلی‌ترین آنها عنصر آهن است تشکیل شده است که در واقع از آن یک توپ آهنی با یک پوسته سیلیکاتی نازک ساخته است. هسته عطارد 75% کل سیاره را شامل می‌شود. غشای پوسته آن نازک است و ضخامتی حدود 500 تا 600 کیلومتر دارد.

عطارد، بعد از زمین، تیررتبه دوم چگالی و تراکم را در منظومه خورشیدی داراست.

تیر اتمسفر ندارد

سیاره عطارد بسیار کوچک‌تر و کم چگالی‌تر از آن است که بتواند اتمسفری برای خود نگه دارد. هر گازی که از این سیاره آزاد می‌شود به سرعت دور شده و وارد فضا می‌شود. ضمنا سیاره تیر آنقدر به خورشید نزدیک است که هر نوع اتمسفری تحت تاثیر بادهای خورشیدی بلافاصله ازبین می‌رود و این بدان معنی است که در سیاره تیر هیچ هوایی وجود ندارد.

دمای فوق‌العاده بالا

سیاره تیر کمی از ماه زمین بزرگ‌تر است. سطحی از سیاره عطارد که به طرف خورشید است دمایی معادل 800 درجه فارنهایت دارد و در سمت شب آن دما تقریبا به 300 درجه فارنهایت می‌رسد. نداشتن اتمسفر هم یکی از دلایل نبودن درجه حرارت منظم در این سیاره است.

زمان در سیاره عطارد

نزدیکی زیاد این سیاره به خورشید باعث شده که به شدت تحت تاثیر جزر و مدهای خورشیدی قرار بگیرد و این جزر و مدها باعث کندی حرکت چرخشی سیاره عطارد به دور خودش می‌شود. طول یک روز در سیاره تیر در حدود 1/2-58 طول روز در زمین است. اما گردش عطارد به دور خورشید سریع است و در طول 88 روز زمینی ( تقریبا معادل سه ماه)، عطارد یک دور به دور خورشید می‌چرخد.

وزن در سیاره تیر

به دلیل کوچکی سیاره تیر نسبت به زمین و نیروی جاذبه کمتر این سیاره، وزن در سیاره تیر کمتر از زمین است . مثلا یک وزنه 32 کیلوگرمی در زمین، در سیاره تیر 12 کیلوگرم وزن دارد.

عطارد چین‌خوردگی‌های زیادی دارد

با سرد شدن هسته آهنی عطارد، این سیاره منقبض شده وهمین امر باعث شد پوسته صخره‌ای آن چین و چروک بردارد. هسته عطارد هنوز به طور کامل سر نشده است. تحقیقات اخیر دانشمندان حکایت از آن دارد که تیر هسته‌ای گداخته دارد. سطح سیاره تیر پوشیده از دهانه‌های آتشفشانی است که حاصل برخوردهای تصادفی سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دارهستند. تمام اجرام آسمانی موجود در منظومه شمسی در معرض این بمباران‌ها قرار دارند.

کد خبر 137530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز