یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: سیب‌زمینی‌، دارای خواص فراوانی است و کمک خوبی برای درمان بسیاری ازبیماری‌ها محسوب می‌شود.

خواص سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها سرشار از مواد مغذی هستند ولی متاسفانه بسیاری از افراد از این منبع غذایی به اشکال ناسالم مانند سیب‌زمینی‌سرخ کرده و یا چیپس سیب‌زمینی استفاده می‌کنند و حتی اگر آن را به صورت پخته نیز مصرف می‌کنند آن را با مواد چربی مانند پنیر و کره و خامه مخلوط کرده و می‌خورند.

این افراد بهتر است بدانند که استفاده از این روش‌ها و تکرار آن، ‌نتیجه‌ای جز افزایش احتمال بروز نارسایی‌های قلبی را در آنان به همراه نخواهد داشت.

اگر به روش صحیح از سیب‌زمینی‌ها استفاده شود مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبر محسوب شده که موجب سلامت بدن می‌شوند.

برخی از خواص سیب‌زمینی‌عبارتند از:

1- موجب افزایش وزن می‌شوند.

سیب‌زمینی‌ها حاوی مقدار فراوانی کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین هستند. مصرف سیب‌زمینی برای آنان که لاغر هستند و می‌خواهند وزن، اضافه کنند، توصیه می‌شود. این ماده غذایی دارای ویتامین‌های سی و ب ‌کمپلکس است.

2- هضم آن راحت است.

سیب‌زمینی‌ها به خاطر اینکه سرشار از کربوهیدرت‌ها هستند هضم آن‌ها آسان است از این رو،‌ این ماده غذایی به بیماران و کودکان که نیاز به غذایی با هضم راحت و انرژی‌زا دارند، توصیه می‌شود.

3- برای پوست مفید است.

ویتامین‌های گروه سی و ب کمپلکس و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، فسفر و روی، محافظان خوبی برای پوست محسوب می‌شوند.

خواص سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ رنده شده را با مقداری عسل مخلوط کرده و برای رفع چروک‌های پوستی و هرگونه لکه‌ پوستی ناشی از افزایش سن آن را روی پوست بمالید.

4- موجب تقویت مغز می‌شود.

اصولا عملکرد مناسب مغز به ذخیره اکسیژن، سطح گلوکز، منیزیم، برخی از اعضای ویتامین‌ ب کمپلکس و برخی هورمون‌ها مانند اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مانند اسیدهای چرب امگا 3 بستگی دارد و سیب‌زمینی نه تنها حاوی تمام این خواص است بلکه دارای ترکیبات دیگری مانند روی و فسفر نیز هست که برای مغز مفیدند.

5- خاصیت ضد التهابی دارد.

به خاطر وجود مواد مغذی مانند ویتامین سی و ویتامین ب و پتاسیم در این ماده غذایی، می‌تواند کلیه التهابات بیرونی و درونی را مانند التهاب روده و سیستم گوارش را تسکین بخشد و از آن رو که هضم راحتی دارد برای کسانی که دارای زخم‌های دهانی هستند غذای خوبی به شمار می‌رود.

6- برای درمان روماتسم توصیه می‌شود.

وجود برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، کلسیم و منیزیم در این ماده غذایی کمک خوبی برای درمان روماتیسم محسوب می‌شوند.

www.healthonlinezine.info

کد خبر 138021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز