مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث گورستانی به نام بهشت زهرا (س)، با هدف پایان دادن به موضوع تعدد گورستان‌ها در سطح شهر تهران در سال ۱۳۴۵ انجام گرفت.

بهشت زهرا

در این تصمیم‌گیری‌ها که با حضور شهردار وقت تهران و معاونین و رؤسای سازمان گورستان‌های پایتخت انجام پذیرفت قطعه زمینی در مسیر تهران - قم با مساحت ۳۱۴ هکتار به این موضوع اختصاص یافته و برای فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز نیز بلافاصله اقدام شد.

بهشت زهرا (س) در سال ۱۳۴۹ آماده گردید ولی در ابتدا به علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران با عدم اقبال عمومی جهت دفن اموات مواجه و سرانجام با دفن اولین متوفی بنام مرحوم محمدتقی خیال در قطعه ۱ ردیف ۱ شماره ۱ که به خانواده‌ای ارتشی و متنفذ متعلق بود، رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

از آن روز تا به امروز افزون بر ۴۰ سال می‌گذرد و بهشت زهرا (س) که در زمینی به مساحت ۳۱۴ هکتار در سال ۱۳۴۹ با رعایت مصالح شهرنشینی نوین پی ریزی شد، به سبب رشد روز افزون جمعیت و توسعه بی رویه شهر تهران و به تبع آن افزایش روند مرگ و میر تا بهمن ماه ۱۳۷۶ دوام آورد و مدیران وقت سازمان نیز خرید و تملک ۱۱۰ هکتار زمین‌های قسمت شمال و شمال شرقی را در دستور کار خود قرار داده و پس از الحاق آن گورستان شهر در بخش شمالی توسعه یافت.

آشنایی با سازمان بهشت زهرا (س)

بخش توسعه شماره ۱ که در سال ۱۳۷۶ آغاز شد نیز در سال ۱۳۸۷ روزهای پایانی خود را گذرانده و مدیران سازمان با تلاش فراوان و نهایتاً کسب موافقت مسئولین شهرداری های محلی توانستند زمین‌های خریداری شده در قسمت شرقی به وسعت ۱۶۰ هکتار را به عنوان بخش توسعه شماره ۲ در نظر گرفته و از ابتدای مرداد ماه ۱۳۸۸ امر دفن روزانه شهر تهران در این قسمت آغاز شده است.

به هر حال این بخش فرصتی برای مدیران شهری ایجاد نموده که به موازات استفاده از آن موضوع مکان یابی و انتخاب گورستان‌های آینده شهر را در فرصت فاصله ۱۰ ساله پیگیری کنند.

سازمان بهشت زهرا(س)، تنها گورستان فعال شهر تهران، یکی از سازمان‌های خدماتی و تحت پوشش حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران می‌باشد که با وجود اساسنامه و آیین نامه های مالی و اداری مصوب، با نظارت هیئت مدیره ای مرکب از مدیران شهرداری تهران و به ریاست معاون خدمات شهری شهرداری بصورت بازرگانی اداره می‌شود.

سازمان بهشت زهرا (س) به دلیل عدم اختصاص هر گونه بودجه‌ای از شهرداری و سایر سازمان‌ها و نهادها و استقلال مالی مجبور به ایجاد راهکارهایی مناسب جهت ایجاد درآمد بوده به طوری که منجر به اداره سازمان عریض و طویل بهشت زهرا (س) گردد.

لذا پس از اخذ مجوز قانونی از محل فروش قبور در قطعات خصوصی و مقابر خانوادگی و انجام بخشی از فعالیت‌های بازرگانی شامل فروش گل و اجاره غرفه‌ها درآمدهای مربوطه را تحصیل می‌نماید.

آشنایی با سازمان بهشت زهرا (س)

منابع آماری و اطلاعاتی مربوط به درگذشتگان که در حال حاضر توسط کاربران ثبت و ضبط می‌شود ذخیره ای ارزشمند برای انجام امور تحقیقاتی و علمی و تحلیلی دانشگاهها و مراکز علمی کاربردی می‌باشد.

بخش‌های مهم سازمان بهشت زهرا (س) عبارتند از: اداره فضای سبز، خدمات، تولیدات بتونی، اداره غرفه ها، حمل متوفی در تهران و انتقال به شهرستان، اکو، مداح، خدمات صندلی و چادر برای انجام مراسم، اداره سالن‌های سوگواری و خدمات سرویس‌های بهداشتی توسط بخش خصوصی اداره می‌گردد.

کد خبر 140911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز