همشهری آنلاین: آندراس برینگ بریویک، متهم نروژی که به تازگی با انجام دو عملیات تعداد بسیاری را در نروژ کشت

 

و این کشور آرام را با چهره خشونت و تروریسم درگیر کرد ممکن است به زندانی برود که به گفته بسیاری زندانی لوکس و متفاوت است.

این زندان از سیستم امنیتی بالایی برخوردار است و طراحانش برای کم کردن فشار روحی- روانی زندان یک میلیون دلار خرج طراحی روی دیوارهای زندان کرده اند.

گرافیتی ها کار طراح نروژی، دولک است.

در این زندان کلاس های هنری، مانند طراحی و کار با چوب برگزار می شود.برنامه ریزان این دوره ها معتقدند کارشان سبب می شود تا ساکنان این زندان حس کنند جدی گرفته شده اند.

هر 10 تا 12 سلول یک اشپزخانه و اتاق نشیمن مشترک دارند.زندانی ها غذای شب را اینجا آماده و بعد از کار روزانه استراحت می کنند.

هیچ کدام از پنجره های هالدن میله و حفاظ ندارد.

در هالدن یک استودیوی ضبط صدا هم هست با یک گروه میکس حرفه ای.مربیان موسیقی این محل که از کلمه زندانی هرگز استفاده نمی کنند و انها را شاگرد می نامند به ساکنان هولدن که به موسیقی علاقه دارند پیانو، گیتار و ... کار می کنند.

3 تا از کارکنان امنیت و نگهبانی این زندان متفاوت به تازگی در مسابقه انتخاب خواننده از بین غیر حرفه ای ها در نروژ شرکت کردند.آنها امیدوارند اولین گروه موسیقی با شرکت زندانی های هالدن را تا اواخر امسال تشکیل بدهند.

سازندگان این زندان در طول دیوار بلند زندان درخت های بلند کاشته اند تا دیوار به چشم نیاید.یکی از معماران این ساختمان گفته به این شکل زندانی ها همه فصل ها را خواهند دید.

نیمکت و صفحه های شطرنج سنگی در طول مسیر پیاده روی و دو قرار داده شده است.

بیرون زندان طوری طراحی شده تا با محیط اطرافش هماهنگی داشته باشد.برای تریین داخل زندان هم از یک طراح داخلی کمک گرفته شده و او با استفاده از 18 رنگ مختلف تلاش کرده تا حس و حالت های مختلف را ایجاد کند.

مثلا رنگ سبز با سایه های مختلف به سلول ها جوی آرام و راحت می دهد در حالی که زنگ نارنجی محیط کتابهانه و دیگر محیط های کاری را پر از انرژی کرده است.

یک مهمانخانه دو خوابه هم برای پذیرایی زندانیان از خانواده هایشان و اقامت آنها در طی شب ساخته شده است.

نگهبانانی که در هالدن کار می کنند ابتدا باید یک دوره آموزشی 2 ساله را در اکادمی افسران بگذرانند.در شرح وظیف رسمی انها امده است که باید به زندانی ها انگیره بدهند تا دوره محکومیت شان فایده  و نتیجه ای داشته باشد و تا جایی که امکان دارد سبب تحول مثبت و بازپروری انها بشود.به همین خاطر نگهبانان اغلب با زندانی ها غذا می خورند و با انها ورزش و بازی می کنند.

نیمی از نگهبان ها خانم هستند.رئیس زندان معتقد است این موضوع سبب می شود تا تنش کم و رفتار مناسب ترویج و تشویق شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۱