مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ناسا به مناسبت اولین سالگرد آغاز ماموریت فضایی کاوشگر "داون" تصاویر جدید این کاوشگر از سطح سیارک وستا را منتشر کرده است

سیارک وستا

به گزارش خبرگزاری مهر، فضاپیمای ناسا که در مدار سیارکی عظیم در حرکت است چهره‌ای متفاوت از این سیارک را به نمایش گذاشته و صورت ناصاف و آبله گون آن را به تصویر کشیده است.

ناسا تصاویر جدید از سیارک وستا که توسط کاوشگر "داون" به ثبت رسیده است را منتشر کرد. این تصاویر شامل اولین تصویر کامل از کل سیارک است که می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا از چگونگی شکل گیری این سیارک در ابتدای شکل گیری سامانه خورشیدی اطلاعات بیشتری به دست آورند.

تصاویر جدید از سطح وستا از فاصله‌ای برابر پنج هزار و 200 کیلومتری به ثبت رسیده و کل بدنه این سنگ کیهانی را که هر پنج ساعت و 20 دقیقه به دور مدار خود می‌چرخد، تحت پوشش قرار داده‌اند. ناسا این تصاویر را به مناسبت گذشت یک سال از آغاز ماموریت علمی کاوشگر داون منتشر کرده است.

این کاوشگر 466 میلیون دلاری در تاریخ 15 جولای وارد مدار وستا شده و ماموریت یکساله خود را در مدار این سیارک با هدف مطالعه بر روی وستا آغاز کرد. وستا درخشان‌ترین سیارک سامانه خورشیدی و دومین جرم بزرگ در کمربند اصلی سیارک‌ها در میان مریخ و مشتری است وسعت این سنگ کیهانی 530 کیلومتر است.

سیارک وستا

کاوشگر داون وستا را از سه مدار مختلف زیر ذره بین خواهد گذاشت، اطلاعاتی درباره عناصر ساختاری سطح وستا و توزیع انبوه عناصر در این سیارک جمع آوری کرده و در عین حال درباره نیروی گرانش و دورسنجی رادیویی این جرم نیز مطالعه خواهد کرد.

این محاسبات و مطالعات می‌تواند به اخترشناسان در درک تاریخ شکل گیری وستا کمک کند، اطلاعاتی که می‌تواند زوایایی از بخش‌های ناشناخته تاریخ سامانه خورشیدی را نیز آشکار کند.

کد خبر 142104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز