اسماعیل میرزا، در نبرد با عثمانی‌ها از خود رشادت زیادی نشان داد و همین قدرت‌نمایی او، عاقبت منجر به صلح عثمانی با پادشاه صفوی شد اما از سوی دیگر،این امر حسادت پدر و سوءظن او را نسبت به وی تحریک کرد.

  شاه او را به زندان انداخت. بهانه‌اش هم افراط شاهزاده در شرابخواری بود که خود شاه به الزام علمای عصر از آن توبه کرده و هم به الزام آنها، آن را به شدت ممنوع ساخته بود. پس از مرگ شاه، با زد وبند پری‌خان خانم، دختر زیرک و توطئه‌پرداز شاه، اسماعیل میرزای زندانی از محبس رهایی یافت و بلافاصله بعد از ورود به قزوین به سلطنت رسید. سلطنت او کوتاه، خونین و آکنده از خشونت و بی‌ثباتی بود. او فردی عیاش، بی‌رحم و نسبت به امور ملک‌داری غالبا بیگانه و بی‌توجه بود. محنت 20سال زندان او را تقریبا دیوانه و از اعتدال خارج کرده بود. اسماعیل دوم، برای آنکه سلطنتش از هرگونه شورش و مخالفتی در امان بماند، در همان آغاز فرمانروایی، تقریبا شاهزادگان خاندان صفوی را نابود یا کور کرد. بدینگونه 4تن از برادرانش را کشت و 5تن از عموها و برادرزادگان را که می‌ترسید به صورت مدعیانش درآیند، هلاک کرد. محمدمیرزا حاکم فارس و پسرانش که از این کشتار در امان ماندند، به علت دوری‌شان از پایتخت بود؛ هرچند تصمیم وی به قتل آنها با مرگ مشکوک خودش در 13رمضان سال985قمری به سرانجام نرسید.

1365 شمسی: رحلت آیت‌الله نجفی کاشانی

آیت‌الله شیخ علی نجفی کاشانی در سال 1300شمسی در کاشان به دنیا آمد و تحت نظر پدرش که از علمای کاشان بود، مقدمات علوم اسلامی را فراگرفت. وی در 22سالگی برای ادامه تحصیل به نجف رفت و در مدت کمتر از 10سال تمام دوره سطح و خارج را گذراند و به اجتهاد دست یافت. آیت‌الله نجفی کاشانی به تفسیر قرآن روی آورد و طی بیش از 30سال، 2مرتبه قرآن را از ابتدا تا انتها تفسیر کرد که دور دوم 18سال به طول انجامید. ایشان نه‌تنها در فقه، اصول، رجال، درایه، کلام، ادبیات، معانی بیان، تجوید و تفسیر قرآن تبحر داشت بلکه در علم هیأت و نجوم قدیم هم تدریس می‌کرد. این عالم بزرگوار سرانجام در 23مرداد 1365شمسی در کاشان درگذشت و به جوار رحمت حق شتافت.

1945میلادی: تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم

ژاپن دراواخر جنگ جهانی دوم به شدت با کمبود موادغذایی و سوخت روبه‌رو شده بود ولی قدرت نظامی خود را همچنان حفظ کرده بود. با وجود آنکه ناوگان دریایی‌اش به کلی از بین رفته بود و سواحلش در محاصره ارتش متفقین قرار گرفته بود، 5میلیون سرباز در اختیار داشت. ژنرال مک آرتور فرمانده متفقین در اقیانوس اطلس اعلام کرده بود اشغال ژاپن چندین سال وقت می‌خواهد و به بهای کشته‌شدن یک میلیون سرباز آمریکایی تمام خواهد شد. هیروهیتو امپراتور ژاپن پیشنهاد مذاکره به متفقین را داد. 26جولای به مناسبت کنفرانس پوتسدام آمریکا، انگلستان و چین به ژاپن اولتیماتومی دادند که در آن قید شده بود ژاپن باید به کلی خلع سلاح شود، جنایتکاران جنگی محاکمه شوند و ژاپن از همه مستعمرات خود صرف نظر کند. دریاسالار سوزوکی نخست‌وزیر ژاپن اولتیماتوم متفقین را رد کرد. ششم آگوست یک بمب اتمی بر فراز هیروشیما پرتاب شد و روز نهم اوت ناکازاکی با بمب اتمی به کل ویران شد. بین 2انفجار اتمی، دولت شوروی به موجب تعهد محرمانه‌ای که در کنفرانس یالتا به متفقین داده بود به ژاپن اعلان جنگ داد. ارتش شوروی فورا منچوری، کره و جزیره ساخالین را اشغال کرد. روز چهاردهم آگوست1945 میلادی رادیو توکیو تسلیم بلاشرط ژاپن را اعلام کرد.

کد خبر 142922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز