مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیریت گروه نشریات ضمایم همشهری از اواخر سال ١٣٨٦ به‌شکل رسمی آغاز به کار کرد

ضمایم همشهری

در این بخش نظارت بر محتوا، مسایل اداری و اجرایی نشریات ضمایم همشهری شامل همشهری‌استان‌ها، همشهری ‌محله‌های بیست‌ودوگانه، همشهری‌مسافر، حقوق‌همشهری و دوچرخه و سه‌چرخه انجام می‌شود و بخش ‌قابل‌‌توجهی از ویژه‌نامه‌های موسسه همشهری در حوزه‌های مختلف نیز توسط گروه ضمایم تولید و منتشر می‌شود.

همشهری استان‌ها

انتشار منظم ویژه‌نامه‌های استانی از خردادماه سال 85 شروع شد. در این مدت، این ویژه‌نامه‌ها توانسته‌اند با رویکردی بومی و منطقه‌ای، نقش بسزایی در ارتباط بیشتر با مخاطبان استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور داشته باشند.

تحریریه مرکزی استانها مشتمل بر گروه‌های گوناگون خبری در تهران در حال فعالیت است و علاوه بر ارسال مطالب از سوی سرپرستان و خبرنگاران استانی، خبرنگاران گروه‌ها به کار تهیه و تولید مطالب اختصاصی برای وی‍‍‍ژه‌نامه‌های استان‌های مختلف کشور اشتغال دارند.

علاوه بر استان‌هایی که بعضاً چندین ویژه‌نامه در هفته حتی در 24 صفحه نیز برای آنها منتشر می‌شود، مناطقی همچون شرق و غرب تهران نیز دارای ویژه‌نامه‌های هفتگی هستند. همچنین کیش، کاشان و چند شهر دیگر نیز دارای ویژه‌نامه‌های اختصاصی هفتگی هستند.

در حال حاضر بیش از 40 ویژه‌نامه استانی در هفته در تحریریه استان‌های روزنامه تولید می‌شود.

همشهری مسافر

شهروندان تهرانی سالهاست که «مسافر» را می‌شناسند. ضمیمه روزهای فرد روزنامه همشهری که از روز دوم آبان 1386 مقابل چشم آنها آمده و از تهران و اتفاقاتش روایت‌‌ها کرده است.

اهالی مسافر، اتفاقات پایتخت در حوزه‌های «حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی و همچنین فنی و عمرانی» را به زبانی شیرین و با لحنی غیررسمی در ویژه‌نامه‌ای 16 صفحه‌ای به رشته تحریر درآورده و در قالب‌هایی چون گزارش، یادداشت، کارتون، روایت تصویری و ... در این رسانه مکتوب به زینت طبع می‌آرایند.

بر این اساس هم اکنون تحریریه مسافر متشکل از قریب به 30 نیروی تمام‌وقت و نیمه‌وقت تحریریه ـ عکس و فنی در ساختمان ضمایم موسسه مستقر بوده و پوشش اخبار حوزه شهری را بر عهده گرفته‌اند.

دوچرخه و سه‌چرخه

دوچرخه (برای مخاطبان نوجوان ١٢ تا 17سال) و سه‌چرخه (برای مخاطبان کودک سال‌های اول دبستان و پیش‌‌دبستانی)، نشریاتی هستند که در واحد دوچرخه منتشر می‌شوند.

سه‌چرخه در اصل هدیه دوچرخه به کودکان است و فقط ماهی یکبار (در آخرین پنج‌شنبه هر ماه) با دوچرخه توزیع می‌شود. تعداد صفحه‌های سه‌چرخه ١٦ صفحه (٨ صفحه دوچرخه) است.

از 15دی‌ماه 1379 که این هفته‌نامه منتشر می‌شود تا به امروز، همواره کوشیده است علاوه بر پاسخگویی به نیازهای مخاطبان به برقراری ارتباطی دوسویه با آنها بپردازد.

سپردن بخش‌هایی از کار به نوجوانان و تشویق حضور آنها در تیم‌های خبرنگاری افتخاری، شعر، داستان و دیگر نوآوری‌ها، توانسته است نمونه ویژه‌ای از ارتباط بین رسانه و مخاطب را رقم بزند.

حقوق شهروندی

حقوق همشهری یکی از ضمایم هفتگی روزنامه همشهری است که هر دوشنبه به همراه روزنامه چاپ می‌شود و به یکی از مهمترین رسالت‌های شهرداری که آموزش، تحقق و گسترش «حقوق شهروندی» است، بپردازد.

حقوق‌همشهری در راستای توجه به «حقوق شهروندی» و اصل «حاکمیت قانون» در 16 صفحه به موضوعات متعددی می‌پردازد تا هم نخبگان و مسئولان جامعه ـ اعم از حقوقدانان، سیاسیون، دولتمردان، نمایندگان مردم، استادان و دانشجویان ـ و هم شهروندان عادی بتوانند از مطالب آن بهره ببرند و در مسایل روزانه زندگی شخصی و کاری خود از اصول و قواعد قانونی در کنار اخلاق و تسامح اجتماعی استفاده کنند.

در این میان حقوق همشهری سعی کرده بر قواعد عامی که شهروندان تهرانی با آن بیش از دیگران درگیر هستند تمرکز بیشتری داشته باشد.

به همین دلیل دو صفحه کامل هر شماره از حقوق همشهری به «حقوق شهری» می‌پردازد و تمامی قوانین و مقررات عمومی ناظر به شهر (شهر تهران) و شهروندان را تحلیل و به زبان ساده بیان می‌کند.

البته تنها در این دو صفحه به مسایل حقوق شهری و شهرداری پرداخته نمی‌شود و در صفحات دیگر به فراخور موضوع نیز در قالب گزارش و خبر حقوقی تحلیلی به موضوع شهر پرداخته می‌شود.

از صفحات پرمخاطب حقوق همشهری که برای تحریریه این ضمیمه نیز هم پرکار و هم بسیار خوشایند است صفحات سوالیه - صفحات 14 و 15- است.

در این صفحات به سوالات شهروندان در خصوص مشکلات و دعاوی حقوقی‌شان پاسخ داده شده و به راهنمایی شهروندان برای داشتن یک زندگی مبتنی بر قانون پرداخته می‌شود. علاوه بر این دو صفحه، سر صفحه حقوق همشهری (بالای تمامی صفحات غیر از صفحه 16) حاوی نکات ساده حقوقی، «آیا می‌دانید که...» حقوقی ـ قضایی و اخبار حقوقی است.

کد خبر 142971
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز