شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عبدالحسین آذرنگ،مترجم و پژوهشگر تاریخ و فلسفه کتاب«آشنایی با ریچارد رورتی» را در مجموعه گفتارهای فلسفی انتشارات جهان کتاب به بازار عرضه کرده است.

ریچارد رورتی

 به گزارش همشهری‌آنلاین  کتاب عبدالحسین آذرنگ در تداوم انتشار   کتاب‌های «مجموعه گفتارهای فلسفی» است که پیش از این کتاب‌های «زندگی به رغم تاریخ» شامل گفتارهایی از لشک‌کولاکوفسکی با ترجمه خسرو ناقد و «ناکجا آباد و خشونت» گفتارهایی از کارل رَیموند پوپر با ترجمه خسرو ناقد  و رحمان افشاری،  را منتشر کرده بود.

more  انتشار ناکجا‌آباد و خشونت پوپر به انتخاب ناقد

more  کتاب تازه کولاکوفسکی با ترجمه خسرو ناقد

کتاب«درباب آشنایی با رورتی»شامل معرفی ریچارد مک کی ررتی فلیسوف و متفکر آمریکایی، افکار و آثار اوست. ررتی به روایتی، بزرگ‌ترین فیلسوف معاصر آمریکا به لحاظ گستره اندیشه‌ها و تحلیل‌های بسیارش در زمینه‌های مختلف است. این کتاب در صفحاتی کم‌شمار و با زبانی ساده و بدون پیچیده‌گویی خواننده را با افکار و آثار این فیلسوف آشنا می‌کند.

مباحث اصلی این کتاب در 5 فصل با عنوان‌های «طرحی از زندگی»، «از بحث‌های زبانی تا عدالت اجتماعی‌»، «تحولات دیگری در اندیشه ررتی»، «پراگماتیسم: سهم خاص آمریکا در فلسفه» و « پراگماتیسم نو: جنبشی احیاگر و سنت‌ستیز» گردآوری شده و در ادامه آن 4 پیوست آمده است.

پیوست‌های کتاب به ترتیب عبارت‌اند از: پیوست1: برگرفته از نوشته‌های ررتی، پیوست2: آثار ررتی، پیوست 3: کتاب‌هایی درباره ررتی و فلسفه او و وبگاه ررتی و پیوست 4: آثار ترجمه شده‌ از ررتی به فارسی.

در این کتاب پس از بخش «طرحی از زندگی» که شرح حال کوتاه ررتی است، در 4 بخش بعدی با تحولات دیدگاه‌های او آشنا می‌شویم. خواننده در این اثر می‌یابد که ررتی از چند مرحله فکری گذشته است. او نخست به فلسفه تحلیلی گرایش داشت و با کار فراوان در این عرصه، به فیلسوفی تحلیلی تبدیل شد. سپس بر اثر آشنایی بیشتر با فلسفه‌های آمریکایی و اروپایی، به کاستی‌هایی در این فلسفه پی برد و منتقد فلسفه تحلیل شد. انتقاد از این فلسفه راه او را به قلمرو پراگماتیسم کشاند.

«باب آشنایی با ریچارد ررتی» در 112 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 2 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

کد خبر 142985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز