همشهری آنلاین: معاون سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح چگونگی استفاده داوطلبان از اطلاعات کارنامه کنکور90 برای انتخاب رشته، گفت: داوطلبان باید برای انتخاب رشته به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بدون سهمیه در هر زیرگروه توجه کنند.

ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به ضوابط آزمون سراسری برای محاسبه نمره خام در هر درس، به هر پاسخ صحیح 3 امتیاز تعلق می‌گیرد و به ازای هر پاسخ غلط یک امتیاز کسر می‌شود، تصریح کرد: با توجه به ناهمگونی و ناهمترازی نمرات دروس مختلف امتحانی در یک گروه آزمایشی که ناشی از نابرابری سطح دشواری دروس مختلف عمومی و اختصاص است، نمرات خام تراز می‌شود.

وی افزود: برای تعیین نمره تراز، لازم است تمامی نمرات خام کلیه داوطلبان در هر گروه آزمایشی و هر درس در دسترس باشد، بنابراین یافتن نمره تراز دروس اعم از عمومی و اختصاصی توسط داوطلب امکانپذیر نیست.

خدایی با اشاره به محاسبه نمره کل داوطلب در هر زیر گروه گفت: نمره کل هر داوطلب در هر زیرگروه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس اختصاصی وی با توجه به ضریب هر درس در آن زیرگروه است و ضریب دروس تخصصی سه برابر می‌شود.


چگونگی محاسبه و تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی


وی با اشاره به تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی، اظهار کرد: سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های 84 به بعد تا میزان حداکثر 25 درصد با تاثیر مثبت در گزینش نهایی اعمال می‌شود، به این ترتیب برای هر داوطلب هر نمره کل، یکی بدون تاثیر سوابق تحصیلی و دیگری با تاثیر آن ساخته شده و نمره بالاتر ملاک گزینش داوطلب قرار می‌گیرد.

معاون سازمان سنجش افزود: میزان تاثیر نمرات دروس دیپلم با تاثیر مثبت و حداکثر 25 درصد است به گونه‌ای که اگر رشته دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی وی یکسان باشد، میزان تاثیر دروس موثر 25 درصد خواهد بود، اما اگر رشته دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی وی متفاوت باشد، میزان تاثیر دروس موثر وی بر اساس دروس موثر موجود محاسبه شده و در رابطه محاسبه نمره کل به جای 25 درصد جایگزین می‌شود.

معاون سازمان سنجش ادامه داد: در صورتی که سوابق تحصیلی داوطلب مشمول سوابق تحصیلی در نمره کل وی تاثیر مثبت نداشته باشد، نمره کل نهایی وی با استفاده از نمره آزمون محاسبه می‌شود، همچنین برای سایر داوطلبان، گزینش نهایی براساس نمره کل اکتسابی آزمون آنان در زیر گروه‌های مربوطه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای محاسبه رتبه در سهمیه در هر زیرگروه نمره کل داوطلبان در هر زیرگروه و هر سهمیه به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه دهی می‌شود، اظهار کرد: داوطلبان چنانچه نمره کل برابر داشته باشند، رتبه یکسانی خواهند داشت و تعداد داوطلبان شرکت کننده با سهمیه مشابه داوطلب در گروه آزمایشی مربوط نیز در این قسمت اعلام می‌شود.

خدایی با اشاره به محاسبه رتبه کشوری در هر زیرگروه، گفت: نمره کل داوطلبان در هر زیرگروه بدون اعمال سهمیه به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه‌دهی می‌شود و داوطلبان با نمره کل برابر رتبه یکسانی خواهند داشت.

برای انتخاب رشته باید به رتبه در سهمیه توجه شود

وی با بیان اینکه برای محاسبه رتبه کل در سهمیه، بالاترین نمره کل زیرگروه‌های هر داوطلب استخراج شده و این نمره داوطلبان در هر سهمیه به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه‌دهی می‌شود، خاطرنشان کرد: داوطلبان چنانچه نمره برابر داشته باشند رتبه یکسانی خواهند داشت، این رتبه فقط جهت اطلاع داوطلب درج شده است و برای انتخاب رشته باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری «بدون سهمیه» در هر زیر گروه توجه شود.

معاون سازمان سنجش افزود: داوطلبان برای مقایسه خود با دوستان و دیگر داوطلبان مشابه خود، به هیچ وجه نباید رتبه کل سهمیه را ملاک قرار دهند.

خدایی با بیان اینکه رتبه آخرین نفر مجاز به انتخاب رشته در سهمیه داوطلب، آخرین رتبه مجاز است، اظهار کرد: برای محاسبه رتبه کشوری بالاترین نمره کل زیرگروه‌های هر داوطلب استخراج شده و بدون در نظر گرفتن سهمیه داوطلبان این نمره به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه دهی می‌شود و این رتبه فقط جهت اطلاع داوطلب درج شده است و برای انتخاب رشته باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری «بدون سهمیه» در هر زیرگروه توجه شود و داوطلبان برای مقایسه خود با دوستان و دیگر داوطلبان مشابه خود، به هیچ وجه نباید رتبه کل کشوری را ملاک قرار دهند.  

کد خبر 143183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز