شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: موسسه فرهنگی،هنری ماهور چهارمین مجموعه از آوازهای اقبال آذر، آوازخوان نامی و شهیر ایرانی را روانه بازار موسیقی کرده است.

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت موسیقی ایران، مجموعه‌ چهارم «آوازهای اقبال آذر» شامل قطعه‌هایی منتشرنشده از آواز او در دوره‌های مختلف زندگی‌اش است. این آلبوم شامل بیست و یک قطعه است که در مکان‌های مختلف و با هنرمندان گوناگون به اجرا درآمده و ضبط شده است.

یازده قطعه‌ نخست این آلبوم یادگار سفر تفلیس به همراه درویش‌خان٬ باقرخان٬ طاهرزاده و عبدالله دوامی است. شش قطعه‌ بعدی آواز اقبال با همراهی کمانچه‌ موسیو هایک است که در بیشتر آنها شعر ترکی خوانده شده است.

قطعات هجدهم و نوزدهم در صفحه مربوط به دوران همراهی با ارکستر علی‌اکبر شهنازی است و دو قطعه‌ آخر٬ که یکی به همراه تار محمد عذاری است٬ در سال‌های پایانی زندگی اقبال و در یک مصاحبه‌ رادیویی ( احتمالا رادیو تبریز ) ضبط شده‌اند.
پیش از این سه سی‌دی شامل آوازهای ابوالحسن خان اقبال‌اذر توسط موسسه ماهور منتشر شده است. 

به گزارش همشهری‌آنلاین اقبال آذر صدایی منحصر به فرد داشت ،چنانکه درباره آواز او افسانه‌سازی هم شده است به نحوی که گفته می‌شد، وقتی او به اوج  خوانی می‌پرداخت شیشه‌های منازل به لرزه می‌افتادند. 

برخی اقبال آذر را به دلیل همین صدای منحصر به فرد مبدع و آغازگر شیوه آوازی تبریز می‌دانند که خود به مکتبی در این زمینه بدل شد.

 

کد خبر 143666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز