جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یوگا تمرینات تنفسی و کششی است که از هند منشا گرفته است

yoga

یوگا زمانی در دهه‌های 60 و 70 در آمریکا به عنوان بخشی از رفتارهای ضد فرهنگ مسلط در برخی از حلقه‌ها رواج پیدا کرد. اما در حال حاضر این جنبه را از دست داده است و در آمریکا به بخشی از سایر تمرینات برای تناسب اندام مانند دویدن روزانه یا انجام تمرینات هوازی بدل شده است.

یک نظرخواهی اخیر نشان می‌دهد که 15 میلیون آمریکایی یوگا انجام می‌دهند و 35 میلیون نفر دیگر قصد امتحان کردن آن را در طول سال دارند.

یوگا در شکل سنتی آن با عقاید مذهبی هندو همراه بوده است. کلمه یوگا در زبان سانسکریت به معنای "اتحاد" است که ممکن است به اتحاد بدن و ذهن اشاره داشته باشد.

اما یوگایی که در کشورهایی غربی مانند آمریکا رواج پیدا کرده است، دیگر جنبه مذهبی ندارد. البته بسیاری از کلاس‌های یوگا هنوز با یک مراقبه کوتاه‌مدت آغاز می‌شوند. مربی به افراد کلاس می‌گوید که نفس‌های عمیق بکشند و افکاری را که درون سرشان جریان دارد، نادیده بگیرند و روی تنفس‌شان متمرکز شوند.

بخش جسمی یوگا شامل قرار گرفتن در وضعیت‌های معین بدنی برای ایجاد کشش و تقویت قدرت عضلات که میزان سختی آنها متفاوت است. در برخی از سبک‌های یوگا وضعیت‌های بدنی طوری طراحی شده‌اند که به اصطلاح عرق شما را در بیاورند و فعالیت جسمی شدید را باعث شوند. سبک‌های دیگر حتی شما را به نفس نفس هم نمی‌اندازند.

حتی مربیان سخت‌ترین سبک‌های یوگا شما را تشویق می‌کنند "به بدن‌تان گوش دهید"، و وضعیت‌های بدنی‌تان را فشار زیادی بر شما می‌آورد، را انجام ندهید. و شما نیز باید قبل از شروع کلاس هر بیماری و مشکل پزشکی را که دارید، بگویید.

منافع بهداشتی یوگا

طرفداران یوگا می‌گویند این تمرینات استرس را کاهش می‌دهد، و کاهش استرس ممکن است شما بهتر بخوابید، فشار خون‌ پایین بیاید، و منافع بهداشتی گوناگونی به دست آید.

همچنین گفته می‌شود یوگا راه خوبی برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات است. این ادعاها به طور کامل در کارآزمایی‌هایی‌های بالینی مورد بررسی قرار نگرفته است، اما به نظر نمی‌رسد غیرمنطقی باشد. بسیاری از انواع تمرین‌های ورزشی استرس را کاهش می‌دهند، بنابراین چرا یوگا این گونه نباشد.

اما اینکه یوگا درمان موثری برای بیماری‌های خاصی مانند کمردرد هم هست یا نه، سوال متفاوتی است. یک بررسی چند سال پیش که نتایج آن در "جورنال انجمن پزشکی آمریکا" (JAMA) منتشر شد، نشان داد که تمرینات یوگا ممکن است افراد مبتلا به "سندروم کانال مچ" کمک کند.

در حال حاضر مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا از کارآزمایی‌‌‌های بالینی درباره تاثیر یوگا بر روی چندین بیماری از جمله کمردرد، ام اس، بیخوابی و بیماری انسدادی مزمن ریه حمایت می‌کند.

افرادی که نباید یوگا انجام دهند

افراد دچار مشکلات مفصلی ناشی از برخی از بیماری‌های بافت همبند مانند سندرم مارفان نباید یوگا انجام دهند. کشش زیاد در حین تمرینات یوگا ممکن است مشکل مفصلی را بدتر کند.

در افراد دچار این بیماری‌ها پیاده‌روی، تای چی، یا شنا کردن ممکن است گزینه خوبی باشد. به طور کلی درد مفصل نشانه‌ای است که باید مراقب او بود.

اگر در حین تمرینات یوگا مفصل زانو یا مفصل ران‌تان صدا می‌کند یا درد می‌گیرد، بهتر است به فعالیت جسمی دیگری روی بیاورید.

Harvard Health

کد خبر 144531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز