همشهری آنلاین: به گفته مدیر دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، درمانگاه تخصصی جهت درمان فک‌های دریای خزر در چند مرحله به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

راه‌اندازی درمانگاه تخصصی فک‌های خزر

"امید صدیقی" در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: برای فاز اول این درمانگاه که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد حدود 150 تا 200 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد چنین مرکزی در شمال کشور برای حفاظت از فک‌های دریای خزر ضروری است . کشور هلند با سابقه 40 ساله در داشتن درمانگاه تخصصی فک یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه در دنیا است. از این رو چندی پیش مدیر بیمارستان فک کشور هلند از منطقه میانکاله بازدید داشت که برای جانمایی و راه‌اندازی درمانگاه در منطقه اطلاعات فنی مفیدی ارایه کرد.

صدیقی به وضعیت حیات این گونه در معرض خطر انقراض اشاره کرد و گفت: حدود 15 تا 20 سال پیش یک میلیون فک در خزر وجود داشتند که اکنون این تعداد به زیر 100 هزار فک رسیده است.

وی تاکید کرد: بنابر این معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای نجات این گونه در معرض خطر انقراض به راه‌اندازی درمانگاه تخصصی فک‌های خزر اقدام کرده است.

مدیر دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این درمانگاه دارای بخش‌های مختلف از جمله آسیب‌شناسی، آزمایشگاه‌های متعدد، استخرهای باز و سرپوشیده برای نگه‌داری فک‌های آسیب‌دیده، قرنطینه، بخش نگه‌داری انفرادی، بخش غذا‌دهی و جراحی است.

به گفته وی بعد از راه‌اندازی این مرکز، دامپزشکان و متخصصان اکولوژیست و بیولوژیست در این مرکز فعال خواهند شد.

وی افزود: فک‌هایی که به دلایل مختلف دچار آسیب می‌شوند از نقاط مختلف سراسر سواحل دریای خزر به این مرکز آورده و بعد از درمان کامل در دریا رها‌ می‌شوند. در حال حاضر برای حمل حیوانات به مرکز و برعکس خودروهای مخصوصی در نظرگرفته شده است که به‌تدریج تهیه می‌شوند.

صدیقی اظهارداشت: در این جهت آموزش جوامع محلی‌، دانش‌آموزان‌، دانشجویان و صیادان منطقه نیز جزو برنامه‌های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی درباره بیماری‌ها رایج فک‌ها گفت: علت مرگ و میر فک‌ها در برخی موارد مبتلا شدن آنها به نوعی بیماری ویروسی است که وقتی بدن این حیوانات ضعیف می‌شود، ویروس به آن‌ها حمله می‌کند و حیوان را از پا در می‌آورد.

وی ادامه داد: بیش‌ترین علت ضعف حیوان کاهش منابع غذایی آن است که در واقع اصلی‌ترین آن ماهی کیلکا است که این ماهی به علت وجود گونه مهاجم شانه‌دار با کاهش مواجه شده است.

راه‌اندازی درمانگاه تخصصی فک‌های خزر

صدیقی افزود: همچنین در بسیاری موارد این حیوانات به مدت طولانی در خشکی می‌مانند که باعث می‌شود درصد زیادی از آب بدنشان را از دست بدهند که با خوراندن سرم به آنان خطر از بین می‌رود و همچنین با تزریق یک سری ویتامین‌ها توان جسمانی آنان تقویت می‌شود.

وی اظهار داشت: آسیب‌دیدگی و ایجاد جراحات از طریق تورهای صیادی نیز این حیوانات را تهدید می‌کند. 

کد خبر 145526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز