گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: پس از گذشت 17 سال از حذف طرح «کاد» در دبیرستان‌ها، مسئولان تصمیم گرفتند تا این طرح مجددا اجرا شود؛ البته تحت عنوان طرح «کاج» که با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس تراکم دروس را به همراه خواهد داشت.

آموزش

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: آموزش و پرورش از طرح‌های کار‌آفرینی در مدارس حمایت می‌کند و طرح کارآفرینان جوان (کاج) از سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود. سیدعلی یزدی‌خواه افزود: درپی تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌هایی که به کمک صنوف بازار تشکیل شده و رشته‌های مربوط به ساخت جواهرات، قلم‌زنی و صنایع‌دستی وضعیت اشتغال کشور بهتر خواهد شد.

طرح «کاد»

«کاد» مخفـف کار و دانش است؛ طرحی که تا سال 73 در دبیرستان‌ها اجرا شد و هدف آن حرفه آموزی به دانش‌آموزان بود و دولت وقت نیز توجه ویژه‌ای به طرح کاد داشت.براساس طرح کاد دانش‌آموزان دبیرستانی ساعت‌هایی در هفته را خارج از محیط مدرسه به فعالیت‌های عملی مشغول می‌شدند.

«مهارت»، شرط دیپلم

براساس برنامه پنجم توسعه، دانش‌آموزان برای اخذ دیپلم باید در یک رشته «مهارت» بیاموزند و در غیر این صورت مدرک آنها ناقص خواهد بود. معاون آموزش متوسطه اسفند‌ماه 89 در این‌باره اعلام کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش مکلف به آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان رشته‌های نظری دوره متوسطه شامل رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی است.
ابراهیم سحر‌خیز به همشهری گفت: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان رشته‌های نظری دوره متوسطه هستیم تا تجربیات تلخ گذشته مانند طرح «کاد» تکرار نشود.

طرح جدید

تیر‌ماه امسال نیز شریف‌زاده، مدیر دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای در باره آموزش مهارت به دانش‌آموزان دبیرستانی گفت: درصورت تایید نهایی طرح پیش‌بینی شده، همه دانش‌آموزان دوم متوسطه نظری در سال تحصیلی جدید (91-90) تحت پوشش «آموزش‌های مهارتی» به‎صورت رایگان قرار می‌گیرند. وی در باره جزئیات طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان دبیرستانی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان درون آموزش و پرورش اجرا می‌شود تا نگرانی‌هایی که خانواده‌ها در گذشته در رابطه با طرح «کاد» و مراجعه دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی بیرون داشته‌اند رفع شود.

با توجه به تاکید مسئولان برای اجرای این طرح درون آموزش و پرورش، اجرای آن توسط مؤسسه کار و تامین اجتماعی در تضاد است و احتمالا در آینده قرار است این مؤسسه زیر مجموعه آموزش و پرورش شود.

تعطیلی پنجشنبه‌ها و طرح کاج

براساس اعلام آموزش و پرورش تعطیلی روزهای پنجشنبه همه مدارس در تهران قطعی است و در سایر استان‌ها نیز تصمیم‌گیری دراین‌باره بر عهده مدیران مدارس است که با توجه به اجرای طرح کاج و تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

اگر این طرح اجرا شود یقینا بخشی از تقویم آموزشی باید به آن اختصاص یابد و در نهایت به حضور بیشتر دانش‌آموزان در دبیرستان‌ها می‌انجامد، البته پیش از این سحر‌خیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به همشهری گفته بود: اگر در این طرح سازمان فنی و حرفه‌ای نیز همکاری کند می‌توانیم طی 3سال دوره متوسطه به دانش‌آموزان یک مهارت بیاموزیم و افزون بر دیپلم رسمی، گواهینامه مهارت بدهیم که معادل 800 ساعت آموزش مهارت است.

شریف‌زاده، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای در این‌باره چندی پیش اعلام کرد: آموزش‌های مهارتی مانند سایر آموزش‌ها نیست که ساعت مشخصی داشته باشد، چرا که نمی‌توانیم مهارت را مانند یک درس نظری در ساعت مشخص ارائه دهیم بنابراین آموزش‌های مهارتی به‌طور «تراکمی و مستمر» است که در یک بازه زمانی پیوسته ارائه می‌شود.

از دید شریف‌زاده یکی از مشکلات طرح‌ کاد این بود که آموزش‌ها به‌صورت پیوسته به دانش‌آموزان ارائه نمی‌شد و به همین دلیل دانش‌آموزان مهارتی نمی‌آموختند ولی در طرح جدید این آموزش‌ها به‌طور پیوسته و مستمر ارائه می‌شود.در توضیحات ارائه شده در‌باره این طرح تناقض‌های زیادی دیده‌می‌شود و هنوز جزئیات کامل این طرح مشخص نیست؛ به صراحت اعلام نشده زمان آموزش طرح کاج چند ساعت است، آیا همان 800 ساعتی است که معاون وزیر گفته یا کمتر است، تراکم آن چگونه خواهد بود؟ چه نوع مهارت‌هایی مد‌نظر است و با کدام امکانات؟

«کاج»؛ کار‌‌آفرینان جوان

طرح «کاج»، مخفف کار‌آفریـنان جوان است و هدف اصلی آن، آموزش مباحث کارآفرینی پیش از انتخاب رشته‌های دانشگاهی به دانش‌آموزان است.این طرح سال گذشته در چند دبیرستان تهران اجرا شد و براساس ادعای مسئولان پس از اجرای موفقیت آمیز دوره‌های آموزشی کار‌آفرینان جوان (کاج) در تهران، این دوره‌ها در سایر استان‌ها نیز برگزار خواهد شد.

فرزاد حیدری ، مدیر آموزش مؤسسه کار و تامین اجتماعی چندی پیش در این باره اظهار کرد: این طرح برای دانش‌آموزان دبیرستانی است و دانش‌آموزان در طول این دوره‌ها با مفاهیم کارآفرینی و کسب‌وکار، خلاقیت و شناخت فرصت، آشنایی با مهارت‌های گفت‌وگو و اصول و فنون مذاکره و نوشتن طرح کسب‌وکار و شناخت فرصت‌های کسب‌وکار در6 رشته متنوع؛ گردشگری، تجارت الکترونیک، شیلات و آبزیان، محصولات گلخانه‌ای، صنایع غذایی و کانال‌های پخش و خدمات شهری و فضای سبز آشنا می‌شوند.

کد خبر 145967
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز